Zevende uitgave - November 2022

InnovatieNu
Power to the People met technologie

Door de redactie

Automatisering blijft toenemen. In veel opzichten zijn machines efficiënter dan mensen, ze kunnen 24 uur per dag werken en gegevens binnen enkele seconden analyseren. We denken daardoor al gauw dat we minder nodig zijn, maar het tegenovergestelde is het geval: automatisering is niet gericht op het automatiseren van de mens, maar op het versterken van de mens.

Productie- Proces- Automatisering
Transformatie naar geautomatiseerde systemen betekent niet alleen vermindering van de menselijke arbeidsafhankelijkheid; het management zal ook moeten denken aan de werving van de ontbrekende nieuwe vaardigheden. Dit artikel beschrijft de kansen en uitdagingen van automatisering van productieprocessen.

Read the article

Lessons Learned

Digitale transformatie vraagt om en ANDERE KIJK OP ARBEIDSKRACHTEN
Digitale transformatie binnen de maakindustrie heeft ook gevolgen voor de medewerkers, waardoor er een andere kijk op personeelsinzet nodig is. Wat zijn de implicaties en hoe kunnen fabrikanten hierop anticiperen?

Read the article

Eindgebruiker 2.0
Om flexibele productiesystemen te bouwen, is een goede afstemming tussen de capaciteiten van de eindgebruiker en de machine essentieel. Dit artikel legt uit waarom eindgebruikers van groot belang zijn voor het functioneel houden van mens-robotsystemen en waarom dit vraagt om meer betrokkenheid van eindgebruikers. In dit artikel introduceren ze het concept ‘eindgebruiker 2.0’.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Ook MKB-productiebedrijven zouden moeten overwegen om een strategie voor maatschappelijk verantwoord ondernemen te implementeren, met een groeiende nadruk op duurzaamheid. Dit biedt veel voordelen, die zeker opwegen tegen de inspanningen!

Sustainability

Stichting Sheltersuit
Stichting Sheltersuit ontwikkelt Sheltersuits: een jas met aanritsbare slaapzak, om te voorkomen dat daklozen op straat doodvriezen. De Sheltersuit is vervaardigd uit hoogwaardig, gedoneerd restmateriaal.

AMC NU

Krijg een voorproefje van ons Advanced Manufacturing Center en ontdek de vele innovatiethema’s waarvoor we onze Advanced Manufacturing Program-subsidie kunnen gebruiken om uw bedrijf te ondersteunen.

Technology & Innovation

Van Vrachtwagen-chauffeur tot 3D-printoperator
Dit is een carrièreswitch die Ronald van Huffelen zelf nooit voor mogelijk had gehouden. Lucrato en SDD/AMR Europe hebben dit, samen met Ronald’s eigen inzet en motivatie, mogelijk gemaakt.

Technologie: Niet goed, of slecht
Binnen het lectoraat Employability Transition aan Hogeschool Saxion, wordt praktijkonderzoek gedaan naar thema’s op het snijvlak van mens, arbeid en technologie. Samen met organisaties en kennisinstellingen werken ze aan aanpakken, instrumenten en tools voor het vormgeven van een leven lang ontwikkelen, een inclusieve samenleving en mensgerichte technologische innovatie.

Lees het artikel

Hoe digital twinning de werknemerseffectiviteit kan vergroten
De revolutie van Industrie 4.0 is niet alleen gericht op digitalisering en automatisering van mechanische processen; het kan ook de menselijke arbeidskracht vergroten door te voorzien in datagestuurde inzichten. Digital twinning is een goed voorbeeld van zo’n methode.

Lees het artikel

Verbeter uw technische onderzoeks – competenties met een post master engineering doctorate
De Universiteit Twente is een toonaangevende onderzoeksuniversiteit die zich richt op technische ontwikkelingen en hun impact op mens en maatschappij. Dit is ook zichtbaar in het uitgebreide aanbod van technologiegerichte bachelor-, master- en postdoctorale onderwijstrajecten van de UT. Eén van die trajecten is het tweejarige onderzoeksprogramma EngD.

Automatisering vermenselijken
Automatisering in de productie gaat niet over het vervangen van menselijke arbeidskrachten, maar over het vergroten van de capaciteiten van mensen, het verbeteren van doorlooptijden en meer.

Industrie 5.0 – Lichtwerk & Lightguidear

Duik in Twente
Gedurende ruim 9 maanden heeft een studententeam van het FIP-AM@UT het project ‘Dive in Twente’ (Duik in Twente) uitgevoerd. Dit project was gericht op het verkennen van de onderwerpen diversiteit en inclusie op de arbeidsmarkt in de regio Twente, met de nadruk op productie-, engineering- en softwarebedrijven uit de regio.

Lees het artikel

Gehumaniseerde productie wordt uw volgende concurrentie-voordeel
Lees het artikel en ontdek de redenen hiervoor en hoe gehumaniseerde productie daadwerkelijk uw volgende concurrentievoordeel kan worden.

Lees het artikel

Het hefboomeffect van mens & machine
De inzet van nieuwe technologie kan ons als mensen efficiënter, daadkrachtiger en misschien zelfs slimmer maken. Maar het is ook de mens die door slimme toepassingen technologie naar een volgend niveau kan brengen. Een hefboomeffect dat enorme potentie biedt in de maakindustrie. Reden voor Perron038 in Zwolle om flink te investeren in machines én mensen.

InnovatieNU overview page