Door de redactie

Mens zijn is moeilijk, bot zijn is makkelijker.

Naarmate de wereld verder doorontwikkelt, wordt het steeds moeilijker om ‘gewoon’ mens te zijn. Met de opkomst van automatisering en kunstmatige intelligentie worden veel taken die ooit door mensen werden gedaan nu overgenomen door machines. Zelfs in onze vrije tijd zijn er overal computers om ons heen. Waar we vroeger geroemd werden om creatief denken tijdens een
schaakspel, worden we nu bij de meest onwaarschijnlijke en verrassende zetten beschuldigd van valsspelen. Hierdoor is de schaakwereld verwikkeld in het grootste valsspeelschandaal dat ik in jaren heb gezien.

Maar is het wel echt zo zwart-wit? Is de mens volledig vervangbaar geworden in deze wereld? Voor mij staat deze negatieve boodschap over automatisering haaks op wat ik zou willen bereiken met automatisering: niet de mens automatiseren, maar de mens met automatisering versterken.

In veel opzichten zijn machines efficiënter dan mensen: ze kunnen 24 uur per dag werken en gegevens binnen enkele seconden analyseren. Maar geen één technologie kan een volledige baan automatiseren, eerder alleen taken binnen iemands baan. Technologieën op de fabrieksvloer kunnen tot op zekere hoogte “nadenken” en bepaalde (eenvoudige) acties nabootsen, maar ze bewegen volgens het programma dat door de ingenieur is geschreven. Door dit programma hoeft de mens die saaie, repetitieve taak niet zelf uit te voeren en in veel gevallen is de robot sneller dan de mens. Zodoende helpt automatisering de mens: we krijgen meer gedaan in minder tijd.

Hoewel de tijdsbesparing die hiermee door sommige bedrijven wordt gerealiseerd kan gaan over een paar minuten of een paar uur per dag, telt elke seconde op
tot grote besparingen in een hele week of een heel jaar. Als gevolg hiervan besparen werknemers en klanten tijd, hebben ze minder stress en hebben ze meer tijd voor belangrijke interacties wanneer ze zich geen zorgen hoeven te maken over vervelende, repeterende processen.

Dit kan ons mensen een kans geven om ons schaakspel terug te winnen …

Research Engineer
Fraunhofer Innovation Platform for