STICHTING SHELTERSUIT:
OMDAT IEDEREEN ONDERDAK, WARMTE EN WAARDIGHEID VERDIENT

Hoewel we in een relatief rijk eerstewereldland wonen, zijn er ook in Nederland nog steeds dakloze mensen die doodvriezen op straat. Toen de vader van de beste vriend van Bas Timmer uit Enschede in 2014 op straat overleed aan onderkoeling, besloot hij zijn kennis en competenties vanuit de kledingbranche – hij had een eigen kledinglijn – in te zetten in een product, de Sheltersuit, dat direct warmte, onderdak en waardigheid biedt aan daklozen.

Sheltersuit is opgericht en gevestigd in Enschede en is inmiddels, zo’n acht jaar later, uitgebreid met een vestiging in Kaapstad, New York en plannen voor vestiging in het Verenigd Koninkrijk. Met de producten wordt direct een kortetermijnoplossing geboden voor een mondiaal langetermijnprobleem.

De organisatie: Stichting Sheltersuit

Sheltersuit is in 2014 opgericht met als doel iets terug te doen voor de maatschappij. Youp Meek, verantwoordelijk voor partnerships bij Sheltersuit, vertelt: “Bas speelde heel erg met de crux in zijn hoofd dat hij aan de ene kant kleding verkocht, terwijl er ook een heleboel mensen in de wereld zijn die überhaupt geen geld hebben om kleding te kopen en daardoor altijd in de kou zitten. Toen de vader van zijn beste vriend, die dakloos was, dood was gevroren op straat, heeft Bas de Sheltersuit bedacht: een jas met een aanritsbare slaapzak.”

Sheltersuit is een organisatie met een duidelijk doel: zo verantwoord en duurzaam mogelijk produceren, voor zowel mens als milieu. De organisatie werkt zoveel mogelijk samen met lokale leveranciers en de pakken worden ook lokaal geproduceerd, vaak door voormalig vluchtelingen en andere mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De pakken worden vervolgens via hulpverleningsorganisaties gedistribueerd.

 
Met het uitreiken van een Sheltersuit komen zij gemakkelijker in contact met daklozen, waardoor deze mensen minder snel onder de radar verdwijnen. Ook wordt door dit contactmoment de bereidheid tot het accepteren van hulp groter. Youp vertelt: “Wij zijn in januari in Rotterdam geweest om pakken uit te delen via een hulporganisatie. Eén van de vrijwilligers daar kwam naar ons toe: “Ik moet jullie eigenlijk ontzettend bedanken, jullie hebben mijn leven gered. Ik liep hier op straat en had een slaapzakje van de Action. Ik moest niks weten van de opvang. Toen kwam ik iemand van de opvang tegen, die zei: “Als je met me meegaat, krijg je een kopje koffie van me en iets warms.”” Toen is hij meegegaan naar de opvang, heeft hij een gesprek gehad, heeft daarna nog drie dagen in een Sheltersuit op straat geslapen en is uiteindelijk als vrijwilliger en ervaringsdeskundige aan de slag gegaan bij die daklozenopvang. Hij is daar ook gaan slapen en in de zomer hadden wij een housewarming, want hij was in aanmerking gekomen voor Housing First. Zo moet je ons zien en de functie die wij in het traject willen vervullen.”

De producten

De Sheltersuit biedt daklozen in koudere klimaten onderdak en warmte. Het is een wind- en waterdichte jas met een rits aan de onderkant, waar een slaapzak aan vastgemaakt kan worden. Door de grote capuchon, die het gezicht beschermt tegen regen en straatverlichting, kunnen mensen relatief beschut liggen.

Ook bestaat er een variant voor de warmere klimaten: de Shelterbag. Dit is een soort eenpersoonstentje met daarin een matje en een grote opstaande capuchon. De Shelterbag is lichter in gewicht dan de suit en is daardoor gemakkelijker mee te nemen voor mensen die veel onderweg zijn.
 

Het productieproces

De Stichting Sheltersuit heeft drie pijlers:

  1. Het upcyclen van restmateriaal voor de productie
  2. Het creëren van nieuwe banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt: onder andere voormalig vluchtelingen
  3. Het bieden van warmte, omdat iedereen warmte en waardigheid verdient

De producten, waarvan de Sheltersuit het hoofdproduct is, worden gemaakt van restmateriaal uit donaties van hoogwaardige, vaak lokale leveranciers. “De bereidheid tot donatie is groot; het is een groot probleem waarvoor ze graag aan de oplossing willen bijdragen.”

 
Het totale productieproces van het pak bestaat uit ongeveer 120 stappen. De eerste stap omvat het snijden van het patroon voor de buitenkanten, waarbij er zo’n 250 buitenkanten in één keer gesneden worden met een handsnijmachine. Daarna wordt de voering gesneden, waarna het pak in productie gaat. Dit productieproces bestaat uit zeven tot negen stations, waarbij iedereen gelijktijdig een ander onderdeel van het pak maakt. Uiteindelijk wordt het volledige pak in elkaar gezet en worden de drukknopen erin geslagen.

In Enschede werken er op dit moment 18 mensen in loondienst in het atelier, ongeveer 20 vrijwilligers en negen mensen op kantoor. Zoals de tweede pijler aangeeft, werken er in het atelier veel voormalig vluchtelingen uit met name Syrië en Eritrea. Dit zijn soms zeer ervaren medewerkers: “Er werken mensen bij ons die in Damascus een heel atelier onder zich hebben gehad met 300 medewerkers, die de productie draaiden voor grote merken: mensen die dus precies weten hoe het moet. We werken ook wel met bijvoorbeeld met jongeren die depressief zijn, die dan als dagbesteding bij ons komen werken. Ook hebben we eens een gepensioneerde vrouw bij ons gehad die zich heel ongelukkig voelde thuis en hobbymatig wel eens naaide, zij wilde ons daarmee wel ondersteunen.”

De Sheltersuit-pakken zijn verkrijgbaar in verschillende maten, van maat S tot XXL, zodat er voor iedereen een geschikte maat is. Het duurt zo’n vijf uur om één pak te maken en het heeft een kostprijs van ongeveer €300,-. Met het uiteindelijke doel om de productie efficiënter in te richten, zal deze stuksprijs omlaaggaan. Dit jaar zullen er in totaal 5000 pakken geproduceerd worden en de doelstelling is om binnen vijf jaar te groeien naar een productie van 20.000 Sheltersuits

De toekomst

Op dit moment is Sheltersuit vrijwel volledig afhankelijk van donaties en giften. Soms zijn dit financiële bijdragen door bedrijven of particulieren, soms gebeurt dit in de vorm van gezamenlijke distributie van de pakken gecombineerd met een financiële bijdrage, of door het kosteloos (tijdelijk) overnemen van een gedeelte van de productie. Een andere vorm van inkomen voor de stichting wordt gegenereerd door het ‘omproduceren’ van een product, vertelt Youp: “We hebben in het verleden wel eens voor een bouwbedrijf van hun oude oranje werkjassen sporttassen gemaakt, die zij vervolgens voor hun personeel van ons hebben teruggekocht. Toen kreeg ik foto’s doorgestuurd van 1500 medewerkers die allemaal met hun oranje tas de sportschool in liepen; supertof!”

Om een extra inkomensstroom te genereren, wordt er binnenkort een kledinglabel gelanceerd voor de consument. De kleding en accessoires worden bijna volledig vervaardigd uit restmateriaal.

Verder hoopt Sheltersuit in de toekomst op technologisch gebied het productieproces nog efficiënter te kunnen maken. De eerste stappen daarvoor zijn al gezet met een recente verhuizing naar een grotere ruimte in het huidige pand, Spinnerij Oosterveld in Enschede. Daardoor hebben ze meer productiecapaciteit. Een volgende stap zou een automatische snijmachine kunnen zijn.

Op maatschappelijk vlak hopen ze bij te kunnen dragen aan het activeren van het bedrijfsleven tot het verduurzamen van het productieproces: “De textielindustrie is uiteindelijk één van de meest vervuilende sectoren. We hopen bedrijven te kunnen motiveren om ook hun verantwoordelijkheid te nemen om vervuiling tegen te gaan.” Daarbij hopen ze in de toekomst in elk continent actief te zijn, daar de mensen samen te brengen en iedereen te voorzien van een stukje waardigheid

Meer lezen of zelf een bijdrage leveren? https://sheltersuit.com/nl/

Terug naar ZEVENDE UITGAVE