VAN VRACHTWAGENCHAUFFEUR TOT 3D PRINTOPERATOR

Van vrachtwagenchauffeur tot 3D-printoperator, dat is een beroepsverandering die Ronald van Huffelen zelf nooit voor mogelijk had gehouden. Hoe Ronald in deze positie terecht is gekomen, leest u in de nu volgende tekst.

Samenwerking SDD en Lucrato

Door een beroepsongeval kon Ronald niet meer als vrachtwagenchauffeur werken en kwam hij thuis te zitten. Bijzonder frustrerend vond hij dat, hij wilde het liefst zo snel mogelijk weer aan het werk. Maar hij had geen idee wat voor werk hij wilde en kon gaan doen.

Ronald kwam in aanraking met Lucrato. Lucrato is een leerwerkbedrijf dat de Participatiewet uitvoert voor de gemeenten Epe, Heerde en Apeldoorn. Bij Lucrato kijken ze wat mensen, die door wat voor omstandigheid dan ook, zonder werk zijn komen te zitten, nog wel kunnen. In hun netwerk zoeken ze een werkgever die bij de persoon past. Een bedrijf of instelling met een passende cultuur en sfeer.

Zo kwam Ronald bij SDD in Emst (gemeente Epe) terecht. SDD is distributeur van finishing solutions en assembleert en distribueert bind-, snij- en vouwmachines. SDD is een vooruitstrevend bedrijf dat ook bereid is werkplekken te creëren, wanneer dat nodig en wenselijk is

In de tijd dat Ronald ander werk zocht was SDD-dochterbedrijf AMR Europe bezig de 3D-printer te doorgronden: uitvinden wat je met de 3D-printer zoal kunt maken en hoe je deze machines in kunt zetten ten gunste van je productieproces. Het dochterbedrijf AMR Europe verkoopt en distribueert sinds 2015 3D-printers.

Press Trim Module

Nu moeten we even een bruggetje maken naar de Press Trim Module (PTM). De PTM is een module die wereldwijd door SDD verkocht wordt aan grote printerbedrijven zoals Canon, voor inline gebruik achter hun productieprinters. In de PTM zitten 72 onderdelen, die SDD voorheen liet maken bij toeleveranciers.

De toeleverancier maakte gebruik van de dure conventionele zaag-, freesen boortechnieken om onderdelen te vervaardigen.

Voorbeeld van een onderdeel is de lineaire geleidingswagen met conische openingen, gemaakt van het sterke, maar ook relatief
zware kunststof POM (polyoxymethyleen). De kosten voor het vervaardigen van dit onderdeel zijn zeer hoog

Oorzaak hoge prijs:

• Kleine productieserie
  • Bewerkelijk product
  • Duur materiaal
  • Relatief hoog materiaalgebruik door toeleverancier

3D-printen als nieuwe vorm van productie

Gezien de geringe jaarlijkse behoefte zocht SDD naar een alternatief om het onderdeel zelf te maken. Dat alternatief werd: productie met behulp van de 3D-printer. Bij productieseries kleiner dan 3000 stuks is het lucratief om te 3D-printen.

In Ronald vond SDD de ideale persoon om de 3D-printer te bedienen. Ronald vond het spannend om iets nieuws te leren, maar hij heeft doorgezet en is nu 3D-printoperator. Elke ochtend overlegt hij met zijn leidinggevende Kenan Aldemir wat te doen die dag en hij ondervindt veel plezier in zijn werk. SDD op zijn beurt is enorm blij met Ronald als bediener van de 3D-printers. Het mooie voor Ronald is ook dat hij werk dichtbij zijn woonplaats heeft gevonden.

Voordelen van 3D-geprinte onderdelen

SDD heeft met ABS-A100 (acrylonitrilbutadieen-styreen) een nieuwe grondstof voor de lineaire geleidingswagen geïmporteerd. Vermeldenswaardig is ook dat SDD HB-certificatie heeft verkregen voor ABS A-100. HB staat voor Horizontal Burning Test, het zegt iets over de vlambestendigheid van een materiaal.

ABS is sterk, slijtvast en uitermate geschikt voor 3D-printen.

Verder geeft het 3D-geprinte onderdeel door zijn lichte gewicht minder wrijving en slijtage in de press-trim-module dan het onderdeel dat van POM gemaakt werd.

Voor meer informatie, mail naar: info@amreurope.com

Terug naar ZEVENDE UITGAVE