Cover InnovatieNU uitgave 4 De intelligente fabriek van de toekomst

Fourth issue - September 2021

InnovatieNu
De intelligente fabriek van de toekomst

Door de redactie

In het nieuwe productietijdperk hebben bedrijven en industrieën de veiligheid en efficiënte productie- en servicemethoden opnieuw moeten evalueren, variërend van het gebruik van online videoconferenties tot het volledig stopzetten van fysieke activiteiten. Technologieën zoals oplossingen voor werken op afstand zijn nog nooit zo belangrijk geweest, maar alternatieve, geavanceerde technologieën zoals Augmented Reality en Virtual Reality bieden ook steeds meer
mogelijkheden.

De toenemende behoefte van Artificial Intelligence in de maakindustrie
Sinds het internet een essentieel onderdeel van het dagelijks leven is geworden, zijn de topfabrieken hun activiteiten aan het digitaliseren. Ondanks de hoeveelheid gegevens zijn veel organisaties niet in staat om dit op de juiste manier te gebruiken.

Lees het artikel

Het kickstarten van AI in de productie
Toepassingsgebieden, voor het publiek beschikbare gegevensreeksen en succesvolle implementaties.

Lessons Learned

De rol van big data en business intelligence in de maakindustrie
Niet alleen in de productiesector, maar ook in elke andere sector is het gebruik van big data een grote bedrijfsbehoefte geworden. De digitalisering blijft in een snel tempo toenemen, maar de uitdaging ligt in het vertalen van de ruwe data naar real-world use case en bruikbare inzichten.

AI in collaboratieve robots
In het tijdperk van Industrie 4.0 zijn collaboratieve robots een van de belangrijkste pijlers die flexibele automatisering mogelijk maken. Met name dual-robotsystemen worden steeds meer gezien als een veelbelovende trend in de industriële automatisering.

Lees het artikel

Hoe AI groei van het klantenbestand in de maakindustrie kan bevorderen
Kunstmatige Intelligentie (AI) zorgt voor een grote verandering in de productiesector. AI is de drijvende kracht achter wat veel deskundigen de vierde industriële revolutie, of wel Industrie 4.0, noemen. AI is bezig om alles te herdefiniëren, van de activiteiten op de fabrieksvloer tot back-office routines zoals verkoop en marketing.

Spotlight

VR training voor meer efficiëntie en verbeterde resultaten
Wereldwijd besteden ondernemingen veel middelen aan de opleiding van hun werknemers, personeel of stafmedewerkers. Er bestaat geen twijfel over de waarde van deze opleidingen, vooral in de industriële sector.

AMC NU

Advanced Manufacturing Program
Lees hier welke bestaande en potentiële projecten door FIP-AM@UT worden onderzocht.

Technology & Innovation

AI in de maakindustrie
De maakindustrie heeft de afgelopen decennia een transformatie ondergaan om te kunnen voldoen aan de wereldwijde uitbreiding van de vraag naar producten. Dergelijke transformaties worden steeds relevanter en essentiëler om aan de flexibele verwachtingen van de klanten te voldoen.

Lees het artikel

AI en de digital twin: Krachtige compagnons
Digital twins overbruggen de kloof tussen wat fysiek en virtueel is, en met de toenemende opkomst van het Internet of Things (IoT) kunnen apparaten bedrijven op geheel nieuwe manieren waarde creëren.

Alles onder controle
Naarmate de maakindustrie zich meer en meer ontwikkelt in de richting van geavanceerde technologie, zullen vele veranderingen en overgangen zorgvuldig moeten worden beheerd.

Lees het artikel

Van ruwe data naar smart manufacturing
Productieorganisaties kunnen nu gemakkelijk grote hoeveelheden gegevens over de werkvloer en de omgeving verzamelen dankzij de vooruitgang op het gebied van gegevensverzameling, communicatietechnologie en het gebruik van standaarden. De uitdaging is verschoven van het verzamelen van gegevens naar analyse- en besluitvormingstechnologieën.

Lees het artikel

Nieuwe impuls voor het thema micro-assemblage
Spin-off bedrijven in Twente willen hun productie flink opschalen en daarom is het belangrijk dat zij optimaal gebruik kunnen maken van de kennis en expertise van de samenwerkingsverbanden tussen FPC en Saxion op het gebied van productietechnologie, digitalisering en precisieassemblage.

Sustainability

De ‘Last Mile’ voor e-commerce
In de afgelopen jaren heeft de opkomst van e-commerce een sterke invloed gehad op de strategieën voor het beheer van de toeleveringsketen, waradoor bedrijven gedwongen zijn op zoek te gaan naar oplossingen die de leveringssystemen duurzamer en efficiënter maken.

Moving Forward

Hacken voor te toekomst
FEST staat voor innovatie en persoonlijke motivatie om te leren, te groeien en te ontwikkelen. Maar war komen ideeën vandaan? Hoe verzamelen en werken we samen met zulke enthousiaste mensen? Een interessante en onconventionele manier hiervoor is een hackathon!

InnovatieNU Overzichtspagina