VR training voor meer efficiëntie en verbeterde resultaten

Wereldwijd besteden bedrijven vele middelen aan het trainen van de medewerkers. Er is geen enkele twijfel over het belang van deze trainingen, met name in de industriële sector. Zouden deze kosten beperkt kunnen worden zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit? Dit is waar virtual reality om de hoek komt kijken.

Met het inzetten van VR training kunnen bedrijven medewerkers trainen zonder de beperkingen van fysieke trainingen. Ook kunnen de kosten en de benodigde uren verminderd worden. VR training kan op elke locatie plaatsvinden en verhoogt tevens de veiligheid van de medewerkers. De VR Training Academy (VRTA), een initiatief van Serious VR, heeft als doel om VR training toegankelijk te maken voor zowel kleine als grote bedrijven.

Een gedeelde visie

Oprichters Ton Kuper en Marjo Nieuwenhuijse werken reeds een aantal jaar aan praktische VR trainingen. Voor het opstellen van een plan put Marjo uit haar jarenlange ervaring. ‘Als adviseur van bedrijven heb ik gemerkt dat er behoefte is aan trainingsmethodes maar zonder de gebruikelijke  nadelen. Vaak moet de productie stilgelegd worden tijdens een training. Dit kost tijd en geld’. Ton en Marjo delen dezelfde visie over deze kansen in de markt en zijn van mening dat VR hier een grote waarde biedt. VR training zorgt niet alleen voor een kostenverlaging maar geeft bedrijven ook meer flexibiliteit. ‘Training hoeft niet langer plaats te vinden op de werkvloer. Medewerkers kunnen op dezelfde manier getraind worden ongeacht waar men zich bevindt’.

Ton en Marjo hebben met de VRTA een platform ontwikkeld met een groeiend aanbod van trainingsprogramma’s die overal toegepast kunnen worden. ‘Onze NEN3140 training is hier een goed voorbeeld van. Deze training is gebaseerd op een algemeen geaccepteerd protocol. Dit betekent dat veel bedrijven deze training kunnen gebruiken aangezien deze niet speciaal voor één klant gebouwd is’. VRTA biedt niet alleen het trainingsprogramma, maar ook een uitgebreid dashboard.

 

Op het dashboard staat gedetailleerde informatie over de prestaties van de gebruikers. Wij noemen dit onze performance analytics. Leren van fouten is alleen mogelijk als er ook inzicht is in de gemaakte fouten. Dat is precies wat het dashboard biedt. Gebruikers kunnen hun fouten zien en proberen deze te verbeteren tijdens een volgende trainingssessie. Trainers kunnen het dashboard gebruiken om inzicht te krijgen in de sterke en zwakke punten van de cursisten. ‘Het platform is live en klaar maar we blijven steeds werken aan de verdere ontwikkeling’ geeft Ton aan. Ons team van ontwikkelaars en onderwijskundigen is continu bezig om het platform te verbeteren aan de hand van de behoeften en ervaringen van onze klanten en gebruikers.

Intelligentie, emotie en vaardigheden

Het platform van VRTA en de performance analytics zijn niet alleen maar getallen. Het meten van de prestaties is gebaseerd op academisch onderzoek. Per training worden de eisen vastgesteld om zo de resultaten te kunnen meten. Dit onderdeel is van groot belang legt Marjo uit. ‘De definitie van een professional is duidelijk maar bedrijven hebben vaak moeite om vast te stellen of iemand daadwerkelijk een professional is. Alles dat gemeten kan worden, kan ook subjectief worden beoordeeld’. Daarom heeft VRTA een nieuwe quotiënt ontwikkeld; de vaardigheden quotiënt (skills quotient). In onze samenleving zijn we al gewend aan het IQ en EQ maar wij willen ook de vaardigheden en de prestaties meten. Dit zorgt voor het complete pakket; VR training verlaagt de trainingstijd en zorgt voor een vermindering van de kosten en tenslotte zijn de prestaties zijn terug te vinden in meetbare statistieken.

“Wij geloven dat het beleven van virtual reality meer waardevol is dan erover vertellen. Daarom nodigen wij je graag uit om een VR training te beleven op ons kantoor in Enschede of door middel van een online demonstratie.”

     – Marjo Nieuwenhuijse, Founder Serious VR / VR Training Academy

De waarde van assessments

De VR training bij VRTA bestaat uit drie onderdelen; instructie, scenario(‘s) en een assessment. Tijdens de instructie wordt de cursist begeleid tijdens iedere stap. Ook wordt de instructie gebruikt om de cursist te laten wennen aan het gebruiken van het programma aangezien niet iedereen gewend is aan virtual reality. Tijdens een instructie licht een klep bijvoorbeeld op om te laten zien dat er een actie ondernomen moet worden. Ook worden doorzichtige kopieën van een object gebruikt. Deze ‘ghost’ laat de cursist zien waar bijvoorbeeld een zekering geplaatst moet worden. Tijdens een instructie kunnen geen fouten gemaakt worden.

Het scenario werkt anders. De procedure is hetzelfde maar de gebruiker volgt zelf de stappen. De cursist moet vertrouwen op z’n eigen kennis en geheugen. Er kunnen fouten gemaakt worden, maar de cursist kan deze zelf corrigeren en op deze manier leren in een interactieve omgeving. Zit men vast, dan activeert men met één druk op de knop het helpsysteem. Het scenario kan volledig hetzelfde zijn als de instructie maar het is ook mogelijk om hier variaties in aan te brengen. In deze variaties worden cursisten geconfronteerd met een andere situatie. ‘Bedrijven vinden vooral de verschillende scenario’s waardevol. In VR kunnen we medewerkers situaties laten ervaren die niet mogelijk zijn tijdens een fysieke training’ legt Marjo uit. ‘En als dit al mogelijk is tijdens een fysieke training, dan is het vaak kostentechnisch niet haalbaar’.

De training wordt afgesloten met een assessment en deze wordt gebruikt om de medewerker te evalueren. De procedure is hetzelfde als bij het scenario maar nu is het bijhouden van de scores actief. De  resultaten van de cursisten worden opgeslagen in het VRTA dashboard. Marjo legt uit: ‘dit biedt een grote waarde voor bedrijven. Een bedrijf kan medewerkers trainen, maar een assessment kan ook gebruikt worden bij het selectieproces om nieuwe medewerkers aan te nemen. Nodig bijvoorbeeld 10 sollicitanten uit voor een orderpicking baan en laat ze het assessment doen van  orderpicking. Goed  presterende sollicitanten bij het assessment gaan door naar de volgende ronde’. Dit is niet alleen een efficiënte manier van werken, maar heeft nog meer voordelen. ‘Ons programma evalueert altijd objectief op basis van parameters die vooraf zijn vastgesteld. De menselijke en emotionele beoordeling wordt op deze manier niet meegenomen’.

What advantages can Virtual Reality bring to your company?

Interested? Check out the VRTA website at vrtraining.academy for more information and the latest offerings.

Terug naar Vierde uitgave