Message from the Editors

Een realiteit die in onze geest bestaat – anders dan de externe fysieke wereld – werd bijna 250 jaar geleden voor het eerst beschreven door Immanuel Kant. Vandaag de dag wordt het concept nog steeds gebruikt om een wereld te beschrijven die niet tastbaar is, maar die onze geest duidelijk kan waarnemen.

Er zijn verschillende manieren om iemands perceptie van de werkelijkheid digitaal te manipuleren. Het gemakkelijkst door elementen toe te voegen aan de bestaande wereld, een techniek die Augmented Reality (AR) wordt genoemd. Een voorbeeld hiervan is een rondleiding op een werkvloer, waar informatie direct op de machines wordt geprojecteerd en informatie toont over efficiëntie of (aanstaande) onderhoudswerkzaamheden. Door de realiteit van de gebruiker volledig te vervangen door een digitaal gegenereerde, wordt Virtual Reality (VR) gecreëerd.

 

Onlangs is het potentieel van AR en VR ontdekt door de productiesector. Maar het volledige potentieel is tot nu toe niet bereikt of geïmplementeerd. In het nieuwe productietijdperk moesten bedrijven en industrieën de veiligheid en efficiënte productie en servicemethoden opnieuw evalueren, variërend van het gebruik van online videoconferenties tot het volledig afsluiten van fysieke activiteiten. Technologieën zoals oplossingen voor werken op afstand zijn nog nooit zo belangrijk geweest, maar alternatieve, geavanceerde technologieën zoals Augmented Reality en Virtual Reality zien ook steeds meer mogelijkheden.

Voor Kant was virtual reality iets dat alleen in onze geest bestond, maar tegenwoordig hebben virtual reality praktische toepassingen waar vooruitstrevende fabrikanten al voordeel uit halen en het onzichtbare zichtbaar maken. Zoals beschreven door Morpheus in The Matrix: “Je neemt de blauwe pil … het verhaal eindigt, je wordt wakker in je bed en gelooft wat je maar wilt geloven. Jij neemt de rode pil…je blijft in Wonderland, en ik laat je zien hoe diep het konijnenhol gaat.’ Dus misschien is het tijd voor fabrikanten om te ontsnappen aan hun wereld van onwetendheid en beperkt comfort en hun rode pil te nemen om te ontwaken uit illusies en het verborgen potentieel binnen de organisatie te zien.

Handtekening Gijs Beumkes
Onderzoeksingenieur
Fraunhofer Project Center at the University of Twente

Terug naar Vierde uitgave