Omslag InnovatieNU uitgave 3 verantwoord ondernemen in de maakindustrie

Derde uitgave - juni 2021

InnovatieNU
Verantwoord ondernemen in de maakindustrie

Door de redactie

Duurzame productie kan gebruik maken van de revolutionaire vooruitgang in productiviteit en efficiëntie zonder de nadelen van afval of vervuiling. In dit nummer van InnovatieNU wordt de kracht van duurzame productie onthuld, de weg naar een koolstofarme realiteit en een groene, hightech industrie.

Lees het artikel

Digitalisering on de werkelijke kosten van de productie te kwantificeren
In de afgelopen 100 jaar heeft de industrialisatie bijna alle sectoren van de economie in haar greep gekregen en werd zij gekenmerkt door voortdurende kostenoptimalisatie, tijdsbesparing en kwaliteitsverbetering. De daaruit voortvloeiende overproductie heeft echter geleid tot een snelle toename van het verbruik van hulpbronnen en de CO2-uitstoot.

Drie vragen over AWK ’21
Een interview met Dr. Ir. Thomas Bergs

Lessons learned

De impact van verantwoord leiderschap op de groei van bedrijven
Verantwoordelijk leiderschap houdt in dat duurzame bedrijfsbeslissingen worden genomen die rekening houden met de belangen van alle belanghebbenden in een bedrijf, alsook met het milieu en de samenleving in het algemeen.

Lees het artikel

Waarom het voor elke fabrikant tijd is om maatschappelijk verantwoord ondnemen op één te zetten
De industrie is een sector die nog steeds ingrijpende hervormingen ondergaat, met name in die sectoren die een inherent negatief effect op het milieu hebben. Vandaag de dag noemen we dit bewustzijn maatschappelijk verantwoord ondernemen, of CSR.

Geautomatiseerde assemblage van glasvezelarrays
Een casestudy gebaseerd op de samenwerking tussen PHIX en FPC@UT om een precisie-assemblagecel te ontwikkelen voor de productie van fibre array units (FAU’s) met polarisatiebehoudende vezel (PMF).

Spotlight

Het gebruik van AI voor duurzaamheidsoplossingen
Overschakelen op duurzamere praktijken is een van de belangrijkste uitdagingen voor de industrie, zowel nu als in de toekomst. Vooruitgang op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) heeft fabrikanten al geholpen om de vraag van de consument nauwkeuriger te voorspellen, specifieke processen te automatiseren en de controle van productieprocessen en -systemen in realtime te verbeteren

Lees het artikel

Belangrijke schakel op weg naar een transparante en duurzame keten
Duurzaamheid, gezondheid en milieu zijn sleutelwoorden in alles wat Uzin Utz doet, op alle niveaus van hun organisatie.

AMC NU

AMC Nu

Advanced Manufacturing Program
Ontdek de bestaande en potentiële projecten binnen FIP-AM@UT

Sustainability

Airborne wind energy systems
In de voortdurende zoektocht naar duurzame energieoplossingen zouden windenergiesystemen vanuit de lucht wel eens de toekomst van duurzame energie kunnen zijn. Maar wat zijn het en hoe werken ze?

Moving Forward

De bel gaat! Het is domino’s
FEST heeft een project uitgevoerd met het internationale pizzaconglomeraat Domino’s, waarbij het team met creatieve ideeën moest komen om een innovatief pizzaproductieproces mogelijk te maken.

Technology & innovation

CO2 zero
Tata Steel is een van ’s werelds toonaangevende en meest CO2-efficiënte staalbedrijven. Zij zetten zich in voor de ontwikkeling van hoogwaardige nieuwe producten en diensten die bijdragen aan de kwaliteit van het leven. Van lichtgewicht auto’s tot duurzame verpakkingen, staal is een essentieel onderdeel van de moderne samenleving.

Lees het artikel

Wire arc additive manufacturing (WAAM)
Wire Arc Additive Manufacturing (WAAM) is waarschijnlijk het minst besproken van de verschillende additive manufacturing (AM) processen. Lees er meer over.

Evolutie in de maakindustrie
Sinds de fabricage twee eeuwen geleden ontstond, heeft zij verschillende paradigma’s doorlopen, van ambachtelijke productie over massaproductie tot “lean manufacturing” en “mass customization”, om tegemoet te komen aan de behoeften van de markt en de samenleving.

Lees het artikel

Veerkracht in het strategisch management van productiebedrijven
De Corona-pandemie legt nu al meer dan een jaar de kwetsbaarheid van de verwerkende industrie bloot: De vaak bestaansbedreigende uitdagingen varieerden van ontwrichte toeleveringsketens tot ernstige dalingen van de vraag in strategische klantensegmenten en overeenkomstige liquiditeitsknelpunten.

Duurzaam consumptie- en productiebeleid
De EU neemt wereldwijd het voortouw in de strijd tegen de klimaatverandering door de overgang naar een koolstofarme, duurzame economie te ondersteunen. Via haar krachtig financieel systeem stuurt de EU de economie naar een duurzamere toekomst, door groene investeringen krachtig te ondersteunen.

Lees het artikel

Op verantwoorde wijze de maakindustrie van morgen vormgeven
Productie wordt niet langer beschouwd als louter het proces van het produceren van dingen. Veranderingen in het consumentisme en de maatschappelijke houding hebben geleid tot een fundamentele verschuiving in de manier waarop fabrikanten zaken doen.

InnovatieNU Overzichtspagina