Belangrijke schakel op weg naar een transparante en duurzame keten

Annette Schumer

Om de opwarming van de aarde terug te dringen, de stijgende zeespiegel te bedwingen, flora en fauna te herstellen én de volksgezondheid te verbeteren, is het belangrijk dat we onze ecologische voetafdruk zo klein mogelijk maken. Zuiniger en bewuster omgaan met energie, grondstoffen, water en afval is essentieel om vervuiling en uitputting van de aarde te stoppen en een leefbare wereld achter te laten voor onze volgende generaties.

Als toonaangevende producent van diverse materialen voor het leggen, onderhouden en renoveren van alle soorten vloeren draagt Uzin Utz Nederland hieraan graag zijn steentje bij. Om economie, ecologie en sociale aspecten weer in harmonie te brengen, zetten wij hoog in op emissieverlaging, efficiënt energiegebruik, waterbesparing, afvalscheiding en grondstoffenreductie. Bovendien maken we waar mogelijk gebruik van gerecyclede of herwonnen grondstoffen. Duurzaamheid, gezondheid én milieu zijn de kernwoorden bij alles wat wij doen, in alle lagen van onze  organisatie.

Efficiënte afvalscheiding en recycling

Duurzaam en ethisch ondernemen is een basisvoorwaarde voor de langetermijncontinuïteit van ons bedrijf. Sinds jaar en dag sturen we op de productie en levering van op waarde gedreven, innovatieve en hoogwaardige producten. Een grote stap hierin werd begin jaren ’80 gemaakt, met de introductie van gezondere kunstharsdispersielijmen. Niet lang daarna startten wij als eerste in de markt met de levering van uitsluitend  oplossingsvrije lijmen. Tien jaar geleden introduceerden we bovendien onze ‘Cube it Simple’; een eenvoudig bagin- box verpakkingssysteem voor diverse soorten lijm, voorstrijk en antislip met een kartonnen doos en plastic inliner, die na gebruik eenvoudig te scheiden en recyclen zijn. Groot voordeel is bovendien dat de verpakkingen eenvoudig gestapeld kunnen worden, zodat per palletplaats meer kg product vervoerd kan worden. Dit levert een aanzienlijke transportbesparing op.

In 2018 werd ons duurzame verpakkingsassortiment aangevuld met cans van post-consumer recycled (PCR) materiaal, gemaakt van 100%  gerecyclede kunststoffen. Alleen dankzij deze optimalisatie hebben we, sinds 2018, al 311 ton minder CO₂ uitgestoten! In combinatie met de ‘Cube it Simple’ verpakkingen is zelfs een CO₂-besparing van 533 ton gerealiseerd. Ons uiteindelijke doel is om zo’n 300 ton CO₂ per jaar op onze verpakkingen te besparen. Om dit mogelijk te maken, zullen ook andere producten van Uzin Utz op korte termijn en stap-voor-stap overstappen op PCRverpakkingen.

Het begint met inzicht…

Om optimaal inzicht te krijgen in onze CO₂- uitstoot, hebben we enkele jaren geleden de CO₂ Prestatieladder ingevoerd. In 2015 hebben we ons ook volgens deze ladder laten certificeren, waarbij we als eerste bedrijf direct op de hoogste trede (niveau 5) terecht zijn gekomen! Door onze acties meetbaar te maken, kunnen we gerichter sturen en concrete, nuttige doelstellingen formuleren. Bovendien worden onze acties hierdoor  geloofwaardiger en begrijpelijker voor onze medewerkers, ketenpartners én klanten.

Al sinds 2013 maken we jaarlijks een CO₂- footprint-rapport om ons CO₂-beleid, de voortgang en onze doelstellingen voor het volgende jaar intern te duiden. Hierbij committeren we ons aan het Greenhouse Gas Protocol; de wereldwijd meest gebruikte registratiemethodiek om de CO₂-uitstoot in
kaart te brengen. In het protocol is een drietal scopes gedefinieerd: (1) directe CO₂-uitstoot, veroorzaakt door eigen gebouw-, vervoer- en productiegerelateerde activiteiten, (2) indirecte CO₂-uitstoot, veroorzaakt door de opwekking van zelf gekochte en verbruikte elektriciteit en/of warmte en (3) indirecte CO₂-uitstoot, veroorzaakt door de bedrijfsactiviteiten van partnerorganisaties, zoals leveranciers en transporteurs. Hier  hebben we onze MVOdoelstellingen aan toegevoegd.

Doelstellingen voor CO₂- reductie

In het rapport worden onze prestaties zichtbaar gemaakt aan de hand van drie hoofdstukken: (1) Green operations (voornamelijk scope 1 en 2), met een focus op energie-, water- en afvalmanagement en leasewagenbeleid, (2) Transparante en sustainable supply chain (scope 3), met aandacht voor inkoop, transport/ distributie, zakelijke reizen, woon-werkverkeer en een duurzame productketen en (3) Community Centred Operations (MVO), waarin de lokale gemeenschap, een duurzaam bedrijfsterrein en businesspark en voldoende kansen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan bod komen. Uit de rapporten blijkt onder meer dat we in 2019, in vergelijking met 2014, ruim 30% minder CO₂ uitstootten en in 2020 zelfs 45% minder, terwijl onze productie met ruim 30% is gestegen! Dit jaar willen we 200 ton CO₂ besparen op onze verpakkingen. De overstap van onze lijmen naar PCR-verpakkingen levert hier een belangrijke bijdrage aan. Daarnaast zijn we begin dit jaar overgestapt op een
grijswatersysteem. Door het regenwater van ons ‘groene’ dak efficiënt te benutten voor het doorspoelen van onze toiletten, verwachten we 450 m³ drinkwater per jaar te besparen.

Ook zetten we actief in op een duurzame productketen, van grondstoffen tot en met productie, verwerking, gebruik en recycling. De milieu-impact van onze producten maken we steeds meer en stap-voor-stap inzichtelijk, met behulp van onze Environmental Product Declarations (EPD’s). Hierbij kijken we naar de gehele keten. Want waar zit nu de grootste impact? Wat moeten we als eerst bij de kop  pakken? En met wie moeten we daarvoor in
gesprek?

Duurzaamheid als strategie

Om ook in de toekomst onze CO₂-ambities waar te maken, hebben we in 2020 en onder de titel Passion 2025 een nieuwe bedrijfsstrategie ingevoerd, met als doel om als bedrijvengroep de CO₂-uitstoot voor 2025 met 25% te verminderen ten opzichte van basisjaar 2019. De Passion-strategie bestaat uit de onderdelen Planet, People, Profit en Products & Services, waarbij elke pijler zijn eigen (duurzaamheids) doelstellingen heeft. Energie speelt hierin een belangrijke rol. Met de bouw van onze ‘groene fabriek’ in Haaksbergen in 2013 zijn wij al overgestapt op groene energie, dat wordt
opgewekt uit hernieuwbare bronnen. Het gebouw functioneert all-electric (100% gasloos) en beschikt over een hoge duurzaamheidsscore (GPR:  8,66). In 2020 hebben wij nog een EED Energie Audit laten uitvoeren, waaruit bleek dat ons gebouw over een A+ label beschikt. Het enige dat we nog konden toevoegen, was een aantal zonnepanelen op ons dak. Nu is het zaak om ook de complexere onderwerpen beet te pakken. Bijvoorbeeld op het gebied van mobiliteit, grondstoffen, verpakkingsmaterialen en afvalverwerking liggen nog mooie kansen.

Groene gevels voor meer biodiversiteit

Ook bij de toekomstige uitbreiding van onze productielocatie in Haaksbergen speelt duurzaamheid een belangrijke rol. Zowel tijdens het ontwerp als de bouw komen duurzaamheid en biodiversiteit in al hun facetten aan bod. Onze ambitie is om een BREEAM-NL Excellent certificering voor het complete bedrijventerrein te behalen, evenals BREEAM-NL Outstanding voor ons eigen gebouw. Onze deelname aan AdoptIDee kan hierbij voor inspiratie zorgen. AdoptIDee is een initiatief van PNO Consultants, waarbij kinderen uit de groepen 6, 7 en 8 worden uitgedaagd om mee te denken over innovatie-uitdagingen. Voor ons gaan de leerlingen van een groep 6 uit Haaksbergen onderzoeken hoe we onze nieuwe gevels kunnen inzetten om de biodiversiteit op ons bedrijventerrein te versterken. Uiteraard hebben we hen al een beetje op weg geholpen. Zo hebben we onderzocht wat de meest voorkomende organismen in ons gebied zijn. Op dit moment komen deze organismen vooral bij ons eten. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat zij ook bij ons komen wonen? Voor de kinderen is dit een mooie kans om bezig te zijn met de natuur en biodiversiteit, in combinatie met ons vakgebied: vloeren. En voor ons levert het vast verrassende nieuwe inzichten op!

Terug naar DERDE UITGAVE