AMC NU: Het stimuleren van industriële groei door nieuwe technologieën

Het Fraunhofer Project Center (FPC) heeft samen met de regionale overheid en partners het Advanced Manufacturing Program (AMP) ontwikkeld om een overgangskader te creëren naar Manufacturing 4.0 en empowerment van de industrie in Oost-Nederland.

Het Advanced Manufacturing Program (AMP) verstrekt subsidies via de RegioDeal, ondersteund door de provincie Overijssel en de Nederlandse staat. Het beoogt een snelle ontwikkeling van Twente en andere regio’s in Oost-Nederland te stimuleren door een Advanced Manufacturing hub te vormen met een naar buiten gericht Europees imago.

Hiermee versterkt het AMP de reputatie en het vestigingsklimaat van de regio aanzienlijk. Binnen het AMP ontwikkelt het Fraunhofer Project Center samen met de Universiteit Twente innovatieprojecten rond thema’s op het gebied van productietechnologie. Elk AMP-project is opgebouwd rond een solide industriële samenwerking, waardoor bedrijven met relevante kennis en nieuwe technologische en industriële methodieken worden versterkt, die via de hub kunnen worden gedeeld met andere hightech productiebedrijven in de regio.

De bedrijven die lid zijn van het AMP kunnen hun specifieke technologische problemen oplossen en hun marktgerichte vragen beantwoorden. Dit wordt bereikt door het ontwikkelen en creëren van demonstratoren die de deelnemende bedrijven direct technologisch inzicht bieden. FPC maakt vervolgens gebruik van workshops en masterclasses om deze nieuw verworven kennis verder te verspreiden.

Hoe kan ik Additive Manufacturing (AM) effectief implementeren in mijn bedrijf?

Welke producten, diensten en processen zouden baat hebben bij AM?

Voor veel bedrijven zijn er twijfels omdat het moeilijk kan zijn om een nieuwe aanpak te integreren in een bestaand systeem. Additive Manufacturing’s veelzijdige ontwerp- en procesmethoden stellen bedrijven in staat om op maat gemaakte AM-gebaseerde oplossingen te identificeren en mogelijk te maken die voor hen werken.

Het AMBITION (project) heeft als doel de tastbare voordelen van additieve productie aan te tonen aan onze industriële partners, specifiek afgestemd op hun zakelijke behoeften. Het Fraunhofer Project Center werkt samen met AMBITION-partners om werkmodellen te bouwen die laten zien hoe AM-technologieën efficiëntie in het ontwerp en de productie van onderdelen mogelijk maken die in hun systemen kunnen worden geïntegreerd.

Kennisoverdracht speelt een centrale rol in dit project. In elke ontwikkelingsfase hebben we een stimulerende, interactieve kennisoverdrachtomgeving voor onze industriële partners gecreëerd, die zorgt voor een brede verspreiding van de opgedane inzichten en een brede acceptatie van de geleerde lessen.

Deelnemende bedrijven

Voor meer informatie over AMBITION, klik hier

Een veel voorkomend probleem bij de productie van staalproducten is de aanzienlijk hoge doorlooptijd van staalproducten in vergelijking met de som van de procestijden. Fabrikanten hebben soortgelijke productiemethoden die, na onderzoek, waarschijnlijk een betere tijdsefficiëntie zullen opleveren, met als gevolg een hogere relatieve aanrakingsduur per product. Om de productietijden te verlagen, zou het optimaal zijn om een productieplanning in te voeren met een hogere mate van dynamiek, korrelgrootte en detail.

KORT is een project dat werkt aan de ontwikkeling van een proof-of-concept oplossing die op betrouwbare wijze doorlooptijden kan voorspellen. Dit wordt bereikt door het beïnvloeden van de wachttijd van producten door middel van een gedetailleerde productieplanning. De focus van dit project ligt op het bepalen van de factoren die de doorlooptijd beïnvloeden en het identificeren van mogelijkheden om deze te manipuleren. Dit zal helpen bij het herkennen en categoriseren van de overeenkomsten die onze industriepartners hebben, op basis van hun fysieke en digitale infrastructuur.

Dit zal de ruggengraat vormen van een besluitvormingsmodel dat het planningsproces nauwkeuriger kan sturen. Historische en real-time ERP-gegevens worden gebruikt om een modulair raamwerk te ontwikkelen dat bijdraagt aan een gedetailleerde en flexibele productieplanning, wat resulteert in een nieuwe, robuuste plannings- en controleoplossing. We kunnen deze demonstrator vervolgens gebruiken als een nieuwe industriële standaard, of als een objectles om staalproducenten te begeleiden bij het aanpassen en/of verbeteren van hun productieplanning.

Deelnemende bedrijven

Disselhorst

Voor meer informatie over KORT, klik hier

Het Advanced Manufacturing Program (AMP) is een financieringsprogramma dat ons helpt u te ondersteunen bij uw transformatie naar Manufacturing 4.0. Dit wordt mogelijk gemaakt door de RegioDeal, ondersteund door de Provincie Overijssel en de Nederlandse staat.

RegioTwente
Provincie-Overijssel