Ontwikkelen van een proof-of-concept-oplossing om doorlooptijden betrouwbaar te voorspellen

Een veelvoorkomend probleem bij de productie van stalen producten, zijn de hoge doorlooptijden vergeleken met de som van de procestijden. Het komt vaak voor dat verschillende producenten vergelijkbare productiemethoden gebruiken. Uit onderzoek is gebleken dat het mogelijk zou moeten zijn om de tijdsefficiëntie van deze processen te verbeteren, wat zou resulteren in een hogere relatieve contacttijd per product. Voor het verlagen van productietijden zou het optimaal zijn om een productieplanning met een hogere graad van dynamiek, hogere granulariteit en een hoger detailniveau in te voeren.

KORT is een project dat werkt aan de ontwikkeling van een proof-of-concept oplossing die op betrouwbare wijze doorlooptijden kan voorspellen. Dit wordt gedaan door het beïnvloeden van de wachttijd van producten door middel van een gedetailleerde productieplanning. De focus van het project ligt op het bepalen van de factoren die de doorlooptijd beïnvloeden en het identificeren van mogelijkheden om deze te manipuleren. Dit zal helpen bij het herkennen en categoriseren van de overeenkomsten die onze industriepartners hebben, op basis van hun fysieke en digitale infrastructuur.

Dit zal de ruggengraat vormen van een besluitvormingsmodel dat het planningsproces nauwkeuriger kan sturen. Historische en real-time ERP-gegevens worden gebruikt om een modulair raamwerk te ontwikkelen dat bijdraagt aan een gedetailleerde en flexibele productieplanning, wat resulteert in een nieuwe, robuuste plannings- en controleoplossing. We kunnen deze demonstrator vervolgens gebruiken als een nieuwe industriële standaard, of als een objectles om staalproducenten te begeleiden bij het aanpassen en/of verbeteren van hun productieplanning.

Industriepartners

Logo Suplacon
Logo Hoekman Roestvaststaal
Logo GS Metaal
Logo Disselhorst Metaal

AANPAK

Om de uitdagingen effectief aan te pakken, was het belangrijk om de probleemstelling en de onderliggende oorzaken te onderzoeken. Hoewel de uitdaging voor elk bedrijf vergelijkbaar was, was het ook nodig om de verschillen te begrijpen; gaat het om de resources, infrastructuur (digitaal of fysiek), processtappen en/of competenties.

Er is een vijfde symbolisch bedrijf gevormd om de use case te vertegenwoordigen. Op basis van deze use case en eerdere analyses zijn de factoren geïdentificeerd die de doorvoer beïnvloeden. De oplossingen zijn verkend en proofs-of-concepts zijn ontwikkeld voor het verkorten van de doorlooptijden.

De ontwikkelde oplossing kan op betrouwbare wijze de doorlooptijd voorspellen door het beïnvloeden van de wachttijd van producten in combinatie met een gedetailleerde productieplanning.

RESULTAAT

Dit project heeft geleid tot een proof-of-concept oplossing die de productietijden kan beïnvloeden en voorspellen door de wachttijden van de producten aan te passen door berekening van de buffertijden. Hierdoor konden de partners beter controleren, voorspellen en preventief handelen in de productieplanning. Hierdoor kunnen slimmere aanpassingen worden gedaan en de productieparameters worden geoptimaliseerd, inclusief slimme prioritering.

Hierdoor kon beter gebruikgemaakt worden van de informatie uit ERP-data door het integreren van de huidige planningssystemen en -oplossingen. Dit gaf een indicatie voor hoe de doorlooptijden verminderd konden worden, zonder direct de of productieprocessen of -middelen aan te passen. Verdere voordelen omvatten betere voorspelling van einddata, meer agile productieprocessen en betere controle over de planning.

Het project heeft geresulteerd in een proof-of-concept met:

• Een beoordeling van de huidige situatie van alle relevante productieprocessen en de infrastructuur per bedrijf.
  • Een modulair framework voor een gedetaileerde productieplanning.
  • Een controlealgoritme en -architectuur voor slimme prioritering.
  • Een kennisoverdrachtsprogramma voor de medewerkers.

“Het was me een genoegen om samen te werken met Fraunhofer Innovation Platform at the University of Twente. Ze weten goed te schakelen tussen de praktijk en wetenschap en nemen je op enthousiaste wijze hierin mee.”

– Arnold Hofmeijer
Directeur, GS Metaal B.V.

Voor meer informatie over KORT, neem gerust contact op met

Maaike Slot

Cheng Guo