26-01-24

Het potentieel van industriële 5G benutten

5G is een essentiële enabler voor de vierde industriële revolutie. In dit artikel bekijken we drie manieren waarop we met 5G de fabrieken van de toekomst kunnen bouwen.

Hyperconnectiviteit is een belangrijk kenmerk van de vierde industriële revolutie. Connectiviteit is een cruciale voorwaarde voor veel innovatieve technologieën die de fabriek van de toekomst vormgeven, zoals IoT, augmented reality en edge computing. Activiteiten zoals voorspellend onderhoud en digital twinning zijn immers afhankelijk van de near-realtime uitwisseling van gegevens. Dit gaat gepaard met veel hogere eisen aan bandbreedte, capaciteit en latency dan wat kan worden geleverd door oudere communicatiesystemen en -protocollen.

Het voordeel van 5G voor de industrie

Voor lokale connectiviteit blijft koperdraad of WiFi de standaard, hoewel deze verbindingstypes beide kampen met hetzelfde type problemen, vooral in grote fabrieken. Ook als u aangesloten bent op een zakelijk glasvezelnetwerk, zult u niet alle voordelen van glasvezelconnectiviteit kunnen benutten als de interne netwerkinfrastructuur duizenden vierkante meters moet dekken met koperdraad of WiFi.

5G geeft mobiele connectiviteit een volledig nieuwe definitie met een sterk verbeterde bandbreedte, lagere latency en ondersteuning voor netwerksegmentatie. Met piekdownloadsnelheden tot 20 Gb/s en een latency van minder dan 1 ms kan 5G real-time communicatie op grote schaal ondersteunen. Eén 5G-netwerk kan bijvoorbeeld honderden aangesloten apparaten ondersteunen, waardoor dataverzameling en voorspellend onderhoud zelfs in de grootste fabrieken mogelijk wordt. Een ander belangrijk voordeel van 5G voor de productie is de mogelijkheid om private netwerksegmenten te creëren voor het beveiligen van data tijdens de communicatie en het prioriteren van verkeer per use case.

Andere potentiële gebruiksscenario’s voor 5G zijn het volgen van automated guided vehicles (AGV’s), inspectie met drones, draagbare augmented reality-technologie en het tracken van logistieke bewegingen. Door 5G-technologie in te zetten in de gehele productiewaardeketen, kunnen fabrieksmanagers volledig toezicht houden op een manier die onmogelijk zou zijn met alleen een vorige generatie mobiele of vaste-lijninfrastructuur.

Onzekerheid overwinnen

Ondanks de duidelijke voordelen van 5G, heeft 55%1 van de productiebedrijven nog steeds geen plannen om het in te zetten vanwege onzekerheid. De belangrijkste redenen zijn een gebrek aan inzicht in het rendement, moeilijk te voorspellen kosten en een gebrek aan technische kennis. Bovendien gelooft 67% van de fabrikanten dat de verkopers zelf geen samenhangende visie hebben voor de implementatie van 5G. Met andere woorden, het blijkt lastig om het nut van de hype te onderscheiden.

De meeste van deze zorgen zijn legitiem. Omdat 5G immers een andere golflengte gebruikt dan 4G, is er nieuwe hardware nodig voordat het op grote schaal kan worden uitgerold. Meer connectiviteit betekent ook meer kwetsbaarheid voor cyberaanvallen waardoor er meer en betere beveiliging nodig is. Bijna een derde van de besluitvormers in de productiesector zegt dat zorgen over de beveiliging een primaire reden zijn voor hun twijfel om 5G te gaan gebruiken.

Gelukkig is geen van deze uitdagingen onoverkomelijk. Bovendien zijn de enorme financiële voordelen van 5G gewoonweg te belangrijk om het uit te stellen. Daarom is het belangrijk om 5G niet te zien als een bolt-on technologie, maar als een complex ecosysteem met veel bewegende delen. Dit vereist op zijn beurt een strategische aanpak waarin veerkracht, werknemerservaring en duurzaamheid fundamenteel zijn voor de bredere visie.

Het Fraunhofer Innovation Platform brengt industrie-experts samen om krachtige oplossingen te bieden voor de hele productiewaardeketen. Ontdek uw 5G-kansen met ons!

Bron
1.E&Y: https://criticaleye.com/inspiring/insights-servfile.cfm?id=5459
Bitkom: https://www.bitkom.org/sites/default/files/2019-05/190515_bitkom_charts_pk_5g.pdf

Met een solide achtergrond in elektrotechniek en als gecertificeerd software-architect, heeft Barry te Dorsthorst zich gevestigd in het vakgebied van 5G en industriële connectiviteit. Als interne leider bij het FIP-AM@UT voor 5G-initiatieven binnen het Advanced Manufacturing Centre, richt zijn werk zich op baanbrekende oplossingen die operationele efficiëntie bevorderen en de toekomst van de productie vormgeven.

Deel deze blog

Sarah
Schmitt

Sarah Schmitt, M.Sc., afgestudeerd in natuurkunde aan de RWTH Aken, werkt sinds 2019 bij het Fraunhofer Institute for Production Technology IPT. In de groep "digitale infrastructuren" richt ze zich op 5G-technologie voor Industrie 4.0. Sarah's werk omvat de ontwikkeling van 5G-sensoren, netwerkarchitecturen en de implementatie van proof of concepts, waarbij 5G wordt geïntegreerd met AI, IoT, Edge Computing, AR/VR, Digital Twinning en LCA's.