Advanced Manufacturing Program

Het Advanced Manufacturing Program (AMP) is een subsidieprogramma dat ons helpt u te ondersteunen bij uw transformatie naar Industrie 4.0. Dit wordt mogelijk gemaakt door de Regio Deal, ondersteund door de Provincie Overijssel en de Nederlandse Staat.

Het Fraunhofer Innovation Platform for Advanced Manufacturing (FIP-AM) heeft samen met de regionale overheid en partners het Advanced Manufacturing Program (AMP) ontwikkeld om een overgangskader te creëren naar Manufacturing 4.0 en het versterken van de industrie in Oost-Nederland.

Het Advanced Manufacturing Program (AMP) verstrekt subsidies via de RegioDeal, ondersteund door de Provincie Overijssel en de Nederlandse Staat. Het doel is om een snelle ontwikkeling van Twente en andere regio’s in Oost-Nederland te stimuleren door een Advanced Manufacturing hub te vormen met een naar buiten gericht, Europees imago.

Hiermee versterkt het AMP de reputatie en het vestigingsklimaat van de regio. Binnen het AMP ontwikkelt het Fraunhofer Innovation Platform samen met de Universiteit Twente innovatieprojecten op het gebied van productietechnologie. Elk AMP-project is opgebouwd rond een solide industriële samenwerking. Tijdens het project krijgen de bedrijven toegang tot relevante kennis en de nieuwste technologische en industriële methodieken. Deze kunnen via de hub worden gedeeld met andere hightechproductiebedrijven in de regio.

De bedrijven die lid zijn van het AMP kunnen hun specifieke technologische problemen oplossen en marktgerichte vragen beantwoorden. Dit wordt gedaan door het ontwikkelen en creëren van demonstrators die direct technologisch inzicht bieden. FIP-AM werkt vervolgens door middel van workshops en masterclasses aan de verspreiding van deze nieuwverworven kennis.

Project 01: Data-driven learning environment

De voortdurende en snelle evolutie en vooruitgang van technologie op alle niveaus van de samenleving vereist dat de mensen verschillende  vaardigheden ontwikkelen, terwijl veel mensen nog bezig zijn met het overbruggen van de kenniskloven die eerder ontstaan zijn. De nieuwe en oude generatie werknemers in de bedrijven, met name die in het Industrie 4.0-domein, staan voor een uitdaging om nieuwe competenties te ontwikkelen en zich aan te passen aan de snelle veranderingen in de marktvraag.

Om deze uitdagingen met succes het hoofd te bieden, hebben de bedrijven en hun personeel ondersteuning nodig om snel te kunnen wennen aan het nieuwe technologie- en datagestuurde tijdperk, om de competentieopbouw (kennisoverdracht) aan te passen aan de behoeften en wensen van de  klant en om lifelong learning mogelijk te maken door een on-demand leeromgeving te creëren die de on-site en digitale manier van leren combineert en tegelijkertijd praktische ervaring biedt vanuit het comfort van thuis.

Met het projectconsortium bestaande uit The Virtual Dutchmen en Connec2 werken we aan een tool om de mogelijkheden van I4.0 in een werkomgeving te demonstreren.

De projectactiviteiten omvatten onder andere R&D van de modernste tools voor kennisoverdracht, het bouwen van demonstrators die kunnen laten zien hoe nieuwe I4.0-technologieën de leerervaring kunnen verbeteren (virtueel bezoek aan de fabrieksvloer en interactie met machines) en de  ontwikkeling van hulpmiddelen voor digitale en fysieke leeromgevingen.

Consoriumpartners: The Virtual Dutchmen, Connec2

Project 02: Drones

Drones, ook wel onbemande luchtvaartuigen genoemd, worden steeds populairder. Tegenwoordig zijn drones niet alleen te zien in de particuliere sector, maar vinden ze ook hun weg naar de industrie. Dit project heeft tot doel de toepassing van generatief en parametrisch ontwerp te onderzoeken en te demonstreren om modellen voor vliegende sensoren te ontwikkelen die voor verschillende toepassingen kunnen worden gebruikt.

Eerst wordt een geoptimaliseerd ontwerp gemaakt met Generative Designsoftware en worden verschillende materialen en productietechnologieën geëvalueerd. Voor dit ontwerp worden lichtgewicht, sterkte en het draagvermogen meegenomen in de besluitvorming. Er worden sensoren geïntegreerd in het frame getest en gebruikt voor verschillende toepassingen, variërend van metingen tot inspectie. De laatste, maar belangrijkste stap is het creëren van de positiebewustzijnsarchitectuur. Deze technologie zal de veranderingen van storingen en botsingen verminderen en interactie tussen mens en drone tijdens de vlucht mogelijk maken.

De eerste gesprekken over dit onderwerp werden gevoerd met BOLK, Clear Sky Solutions, Corvus drones en Saxion. Het consortium staat open voor extra partners.

Het AMP wordt mogelijk gemaakt door de RegioDeal, die mogelijk wordt gemaakt door de Provincie Overijssel en de Nederlandse Staat.