Redacteur aan het woord

Iets meer dan een jaar geleden zijn we gestart met het magazine InnovatieNU. In eerste instantie hebben we dit magazine opgezet als middel om de industrie in Oost-Nederland te bereiken met artikelen gerelateerd aan Advanced Manufacturing – en dan met name over thema’s die interessant kunnen zijn voor lokale ondernemers.

De maakindustrie is een cruciale sector voor bijna alle landelijke economieën – en dat geldt ook zeker voor Nederland.

Deze sector is continu in ontwikkeling, om aan de vraag van de consument te kunnen blijven voldoen. We zien dat er steeds meer aandacht komt voor high-tech en high addedvalue productie. Dit brengt zowel nieuwe kansen alsook nieuwe uitdagingen met zich mee. Het is overduidelijk dat onze regio deze kansen omarmt en niet alleen de uitdagingen aangaat waarmee ze wordt geconfronteerd, maar ze ook overwint. De oplossingen die onze maakbedrijven creëren zijn innovatief en vaak baanbrekend, en de regio is hard op weg een sterke reputatie op te bouwen op het gebied van Advanced Manufacturing, wat een sterk tegenwicht biedt aan concurrenten. Bovendien maakt de concentratie van talent in Twente het zeer aantrekkelijk voor fabrikanten om zich in deze regio te vestigen, om deze kennis en ervaring te delen en verder te ontwikkelen.

InnovatieNU biedt regelmatig ruimte aan lokale maakbedrijven om hun antwoorden op deze nieuwe uitdagingen te delen.

In deze uitgave heeft ons redactieteam ook contact gezocht met belangrijke namen uit het lokale productielandschap. We hebben gevraagd naar hun standpunten over hoe mee te bewegen in de continue ontwikkelingen, hoe ze de toekomst van de maakindustrie in de regio zien en hoe ze verwachten dat dit van invloed kan zijn op hen – nu en in de komende jaren. Hun antwoorden hebben ons waardevolle inzichten gebracht.

Toen mijn collega’s en ik dit magazine begonnen, wisten we niet zeker hoe dit ontvangen zou worden. Tegenwoordig kunnen mensen hun informatie immers overal vandaan halen. Het starten van een nieuw blad is vrij zeldzaam in deze tijd en kan een riskante onderneming zijn. We waren dan ook erg blij met alle positieve reacties die we kregen van bedrijven die het duidelijk waarderen wat we doen om zowel de maakindustrie als de regio onder de aandacht te brengen. Ze deden dan ook graag een bijdrage in de vorm van een artikel voor deze speciale editie. De support die we hebben gekregen van deze bedrijven was fantastisch en dat maakte het des te gaver om de artikelen voor deze nieuwste editie van InnovatieNU te mogen ontvangen en te lezen. We hopen dat u dit enthousiasme met ons zult delen.

Ik ben misschien dingen aan het jinxen (hoewel ik natuurlijk van harte hoop dat dat niet zo is), maar 2022 lijkt met een kickstart te zijn begonnen. Hoewel we nog steeds dagelijks te maken hebben met COVID, lijkt het erop dat het ergste zomaar eens voorbij kan zijn en dat we ons eindelijk kunnen gaan focussen op het opnieuw opbouwen van ons dagelijks leven. Als ik vanuit mijn kantoor op de campus van de Universiteit Twente naar buiten kijk, zie ik daar meer mensen dan ik maandenlang heb gezien. Ik zie ook dat de meesten van hen (tenminste als ze zitten of buiten zijn zonder mondkapje op) er vrolijk uitzien. De toekomst ziet er rooskleuriger uit dan op elk ander moment in de afgelopen twee jaar en we zijn ons volop aan het voorbereiden om ook in 2022 kwalitatief hoogwaardige artikelen te kunnen delen die u kunnen inspireren tot nieuwe ideeën, innovatieve benaderingen voor oude problemen en het implementeren van geavanceerde technieken, en u zo op de hoogte te houden van de ontwikkelingen in een snel veranderende industrie.

Handtekening Ian Gibson
Chair Professor of Industrial Engineering (UT) & Scientific Director