Door de redactie

Message from the Editors

Door de hedendaagse technologie is de productie-industrie veranderd in een intelligent, autonoom fabriekssysteem, geïntegreerd met het internet en aangedreven door data. Deze slimme fabriek stelt machines in staat te leren en nauwkeurige realtime gegevens te verstrekken, om proactief beslissingen te kunnen maken. Hoewel de implementatie nog in de kinderschoenen staat, kiezen
steeds meer fabrikanten ervoor om een smart system te implementeren.

De toekomst van de maakindustrie wordt echter niet bepaald door wat er vandaag de dag op de werkvloer gebeurt. De  technologische vooruitgang van morgen wordt gerealiseerd door onderzoek, nieuwsgierigheid en de bereidheid om te verbeteren. Om daadwerkelijk de toekomst te vormen, moeten we soms ‘outside the box’ denken. Om sciencefictionschrijver en futurist Sir Arthur Charles Clarke te citeren: “the only way to discover the limits of the possible is to go beyond them into the impossible”. Ideeën, hoe belachelijk ze in het begin ook mogen klinken, kunnen op een bepaald moment werkelijkheid worden. Door  voortdurend nieuwe mogelijkheden te ontdekken en ons aan te passen, kunnen we meer bereiken dan we ooit dachten.

De sprongen die zijn gemaakt op het gebied van technologische vooruitgang, zichtbaarheid en prestaties, bieden de industrie een potentieel dat we nog maar net beginnen aan te boren.

Aan de industrie is het de taak om de digitale transformatie te versnellen, om zo de onderneming toekomstbestendig te maken. Het op de toekomst voorbereiden begint met een duidelijke visie op hoe digitale productie een concurrentievoordeel kan opleveren. Alleen door te focussen op de digitale productieoplossingen die specifieke operationele pijnpunten aanpakken en een duidelijke  impact op de winst genereren, kan de maximale potentie worden bereikt. Het is daarom van groot belang dat kennisoverdracht en training als topprioriteit worden gesteld, om de (r)evolutie van de maakindustrie vorm te geven. Alleen met onderwijs als drijvende kracht kunnen we het onmogelijke mogelijk maken.

Gijs Beumkes

Research Engineer