ADVANCED MANUFACTURING PROGRAM

Powered by: Regio Deal Twente

Het Fraunhofer Innovation Platform for Advanced Manufacturing (FIP-AM) heeft samen met de regionale overheid en partners het Advanced Manufacturing Program (AMP) ontwikkeld om een overgangskader te creëren naar Manufacturing 4.0 en het versterken van de industrie in Oost-Nederland.

Het Advanced Manufacturing Program (AMP) verstrekt subsidies via de RegioDeal, ondersteund door de Provincie Overijssel en de Nederlandse Staat. Het doel is om een snelle ontwikkeling van Twente en andere regio’s in Oost-Nederland te stimuleren door een Advanced Manufacturing hub te vormen met een naar buiten gericht, Europees imago.

Hiermee versterkt het AMP de reputatie en het vestigingsklimaat van de regio. Binnen het AMP ontwikkelt het Fraunhofer Innovation Platform samen met de Universiteit Twente innovatieprojecten op het gebied van productietechnologie.

Het Advanced Manufacturing Program (AMP) is een subsidieprogramma dat ons helpt bedrijven te ondersteunen bij uw transformatie naar Industrie 4.0. Dit wordt mogelijk gemaakt door de RegioDeal, ondersteund door de Provincie Overijssel en de Nederlandse Staat.

Nieuwe communicatiemiddelen, zoals 5G, kunnen zorgen voor een significante verbetering van de connectiviteit tussen mensen en machines, maar ook tussen machines onderling. Dit biedt op zijn beurt weer enorme voordelen op het gebied van bijvoorbeeld veiligheid op de werkvloer en kwaliteitsbewaking, door realtime datamonitoring en aansturing.

Een mogelijke toepassing is gebruik van 5G in motion tracking devices in de productie- of logistieke omgeving: door de beschikbare realtime tweewegcommunicatie wordt de mensrobotsamenwerking aanzienlijk effectiever.

Dit is zowel een interessante casus voor bijvoorbeeld sociale werkplaatsen als voor technologieleveranciers.

Momenteel vormen we een consortium voor een nieuw AMP-gesubsidieerd project over dit onderwerp. Wilt u hierbij aansluiten of heeft u zelf een uitdaging in de productieomgeving waarvoor uw huidige communicatietechnologie niet volstaat? Neem dan contact met ons op!

Het is inmiddels een tijdje geleden, maar we blikken graag even terug op de over de integratie van AGV’s en AMR’s die we op donderdag 13 april hebben georganiseerd samen met Novel-T!

Met zo’n 40 enthousiaste deelnemers hebben we kunnen leren van de presentaties van Twin-Tech Engineering over de software-kant van de integratie van AGV’s in de huidige processen, AMRobotics nam ons mee in de (on)mogelijkheden van de hardware en de algemeen directeur van metaalbedrijf MCM heeft ons verteld over zijn praktijkervaring met de integratie van AGV’s in zijn productieproces.

Hij vertelde over de zaken waar hij tegenaan liep en loopt en de voor- en nadelen die het hem brengt. Vervolgens zijn we uiteengegaan in vijf ronde tafels, waarin ieder groepje onder begeleiding van een deskundige tafeldame of -heer een eigen casus heeft uitgewerkt. Het doel was de deelnemers te inspireren, kennis over te dragen en inzicht te geven in de voor- en nadelen in de praktijk. Afgaand op de enthousiaste reacties kunnen we terugkijken op een geslaagd eerste event in ons nieuwe pand!

Heeft u een vraagstuk waar u graag een open en interactieve kennissessie over zou willen bijwonen? Laat het ons vooral weten!

Er zijn de afgelopen tijd weer een aantal gave projecten van start gegaan met het Advanced Manufacturing Program! In Heats wordt er gekeken naar aanpassingen in het productontwerp van hybride warmtepompen om de productie te kunnen opschalen, ToolCM richt zich op een voorspellend model om tijdig op gereedschapsslijtage in de metaalindustrie te kunnen anticiperen, FRT staat voor Feature Recognition Tool, waaraan zal worden gewerkt om de inputbestanden geautomatiseerd te laten confirmeren aan de eisen van de productiesoftware, Vitals gaat om het monitoren van machines met behulp van sensortechnologie voor voorspellend onderhoud op een toegankelijke manier en in TIMELY wordt een op AI gebaseerde planningstool ontwikkeld om de problemen met complexe productieplanningen in de microchipproductie op te lossen.

Meer informatie over onze projecten? Neem dan contact met ons op.

Terug naar NEGENDE UITGAVE