HET NUT VAN HET

Fraunhofer Innovation Platform

VOOR DE INDUSTRIE

Een Fraunhofer Innovation Platform (FIP) biedt een uniek raamwerk voor de samenwerking tussen een van de Duitse Fraunhofer Instituten en een internationale partnerorganisatie. Het FIP maakt het mogelijk baanbrekend onderzoek door internationale universiteiten te combineren met Fraunhofer-onderzoek dat op toepassing daarvan in de praktijk gericht is. Als partners hebben we een unieke bron van kennis en expertise te bieden, evenals een one-stop-shop voor klanten die van deze kennis willen profiteren.

Via het FIP helpen universiteiten en Fraunhofer Instituten hun klanten om hun prestaties te verhogen door bestaande producten te verbeteren, nieuwe producten te ontwikkelen en kosten op gebieden als productie en distributie te besparen. Hiervan kunnen plaatselijke bedrijven profiteren die de concurrentie een stap vóór willen blijven door te blijven zoeken naar verbeteringen en door nieuwe producten te lanceren.

Het FIP biedt ook marktanalyses, haalbaarheids- en winstgevendheidsstudies en innovatieadviezen.

De partners die bij het FIP betrokken zijn, houden nauwkeurig technologische trends en marktontwikkelingen in de gaten om klanten te helpen anticiperen op trends en nieuwe producten op de markt te brengen. Het FIP-team en met name de Fraunhofer-onderzoekers zijn bekend met de omstandigheden en beperkingen waarmee bedrijven dagelijks worden geconfronteerd, en begrijpen wat belangrijk is, omdat ze vaak zelf in de industrie hebben gewerkt.

In gevallen waarin organisaties een vrij concreet beeld hebben van de uitdaging waarvoor ze zich geplaatst zien, vinden dat het aanbod van het FIP aan de oplossing kan bijdragen, kunnen ze ons gewoon direct benaderen. Tevens bieden FIP-seminars, evenementen en aanwezigheid op de mogelijkheid om met het FIP in contact te komen. Zo nam het Fraunhofer Innovation Platform for Advanced Manufacturing at the University of Twente (FIP-AM@UT) onlangs deel aan het AM for Production-evenement in ‘s-Hertogenbosch, waar het mogelijkheden presenteerde om Nederlandse fabrikanten te helpen additieve productie (3D-printen) in hun verwerkingsprocessen te integreren. Tijdens dit evenement kon FIP-AM@UT contacten met een aantal bedrijven leggen die geïnteresseerd waren in het verkennen van hoe AM kan worden geïmplementeerd om hun toekomstige productiedoelen te helpen bereiken. Dit is slechts een van de vele manieren waarop FIP’s, zoals de FIP-AM@UT, potentiële klanten en de industrie als geheel in en buiten hun regio’s bereiken. Het doel van een dergelijke uitwisseling is het ondersteunen van de industrie binnen hun eigen technische domein en onze aanwezigheid in hun regio en daarbuiten aan te tonen.

Zodra er contact tot stand is gekomen, wordt de potentiële klant uitgenodigd voor een eerste consult, dat zowel gratis als vrijblijvend is. Het doel van dit eerste gesprek is vast te stellen wat de doelstellingen voor een eventuele samenwerking zouden kunnen zijn en hoe het budget en de planning eruit zouden kunnen zien. Vertegenwoordigers van de universiteit en het Fraunhofer Instituut in kwestie kunnen hieraan deelnemen om de gezamenlijke FIP-competenties te vertegenwoordigen. Daarna volgen mogelijk contractonderhandelingen en het ondertekenen van een overeenkomst. Meestal zal de universitaire partner hierin leidend zijn. Zo hebben klanten één lokaal toegangspunt tot de kennis en diensten van beide partners. Daarna begint het onderzoeks- en ontwikkelingsproces met zowel de universiteit als het Fraunhofer Instituut, die hun kennis via het FIP-raamwerk inbrengen.

Een FIP kan ook een partner zijn in publiek gefinancierde projecten met meerdere partners. Een samenwerkingsverband van concurrenten uit dezelfde sector kan een onafhankelijke en neutrale omgeving bieden waarin synergie van bedrijven tot stand kan komen.

Terug naar NEGENDE UITGAVE