ADVANCED MANUFACTURING PROGRAM

Powered by: Regio Deal Twente

Het Fraunhofer Innovation Platform for Advanced Manufacturing (FIP-AM) heeft samen met de regionale overheid en partners het Advanced Manufacturing Program (AMP) ontwikkeld om een overgangskader te creëren Manufacturing 4.0 en het versterken van de industrie in Oost-Nederland.

Het Advanced Manufacturing Program (AMP) verstrekt subsidies via de RegioDeal, ondersteund door de Provincie Overijssel en de Nederlandse Staat. Het doel is om een snelle ontwikkeling van Twente en andere regio’s in Oost-Nederland te stimuleren door een Advanced Manufacturing hub te vormen met een naar buiten gericht, Europees imago.

Hiermee versterkt het AMP de reputatie en het vestigingsklimaat van de regio. Binnen het AMP ontwikkelt het Fraunhofer Innovation Platform samen met de Universiteit Twente innovatieprojecten op het gebied van productietechnologie. Elk AMP-project is opgebouwd rond een solide industriële samenwerking.

Tijdens het project krijgen de bedrijven toegang tot relevante kennis en de nieuwste technologische en industriële methodieken. Deze kunnen via de hub worden gedeeld met andere hightechproductiebedrijven in de regio.

De bedrijven die lid zijn van het AMP kunnen hun specifieke technologische problemen oplossen en marktgerichte vragen beantwoorden. Dit wordt gedaan door het ontwikkelen en creëren van demonstrators die direct technologisch inzicht bieden. FIP-AM werkt vervolgens door middel van workshops en masterclasses aan de verspreiding van deze nieuwverworven kennis.

Voor metaalbewerkingsbedrijven is één van de grootste terugkerende kostenposten het vervangen van versleten gereedschappen zoals frezen en bitjes. Slijtage kan kwaliteitsproblemen veroorzaken bij de eindproducten, doordat deze niet meer voldoen aan de gewenste toleranties.

Voor een nieuw AMP-gesubsidieerd project zijn wij op zaak naar consortiumpartners die dit probleem herkennen en gezamenlijk willen werken aan de ontwikkeling van een voorspellend model waarmee tijdig op slijtage en vervanging geanticipeerd kan worden.

Op donderdag 13 april aanstaande organiseren wij samen met Novel-T een workshop in ons Advanced Manufacturing Center over de toepassing van Autonomous Guided Vehicles and Mobile Robots (AVGs and AMRs) in de maakindustrie. Bent u hierin geïnteresseerd?

Zet dan 13 april vast in uw agenda. Tijdens de workshop zal er genoeg ruimte zijn om uw specifieke situatie te bespreken met inhoudelijk deskundigen. Voor meer informatie en gratis registratie voor de workshop, download de advertentie.

Mocht u zelf ervaringsdeskundig zijn en uw kennis willen delen, dan horen we ook graag van u.

We hebben de afgelopen tijd niet stilgezeten: er zijn maar liefst zes nieuwe AMP-projecten van start gegaan!

MachViz gaat over een realtime ugmented/virtual reality (AR/VR) fabrieksvisualisatie, in M3Dsoles (spreek uit als: med soles) wordt onderzoek gedaan naar het 3d-printen van podotherapeutische zolen, in MIND wordt een materiaalstudie gedaan voor de productie-optimalisatie van drones, in Dive wordt vervolgonderzoek gedaan naar diversiteit en inclusie op de werkvloer bij bedrijven in Twente, in AutoKID wordt een artifical intelligence tool ontwikkeld voor kwaliteitsinspectie bij laserlassen, en in Volle Bak wordt een slimme afvalbeheeroplossing ontwikkeld om een duurzame basis te creëren voor smart cities.

Terug naar ACHTSTE UITGAVE