26-07-21

Technologische innovatie – een doorslaggevende factor voor zakelijke successen

Smart industry 4.0

Net als tijdens de industriële revolutie die we drie eeuwen geleden meemaakten, heeft de wereld het afgelopen decennium een nieuwe technologische revolutie doorgemaakt. Digitalisering en andere grensverleggende technologieën zijn plotseling voor veel bedrijven, zowel groot als klein, van groot strategisch belang geworden. De moderne handelsplatforms waarop wij onze producten verkopen en diensten verlenen veranderen daarnaast snel, wat betekent dat onze manier van zakendoen ook zal moeten veranderen.
Hieronder bespreken we een paar van de belangrijkste technologische innovaties die van cruciaal belang zullen zijn voor het behalen van zakelijke successen nu we overgaan naar een gedigitaliseerde wereld.

1. Online veiligheid
Ons persoonlijke en professionele leven vindt steeds meer online plaats en steeds meer mensen hebben toegang tot apparaten met een internetverbinding. Naarmate meer mensen en bedrijfsactiviteiten zich verplaatsen naar een online omgeving, wordt beveiliging een vitaal onderwerp in de strijd tegen kwaadaardige aanvallen op systemen en gegevens. In een rapport van NDIA’s 2019 Cybersecurity Report wordt geschat dat 44% van de organisaties met meer dan 500 werknemers wel eens te maken heeft gekregen met cyberaanvallen.

Cloudbeveiliging, kunstmatige intelligentie en andere opkomende technologieën zoals blockchain-beveiligingsprotocollen, worden zowel privé als zakelijk essentiële beveiligingsmechanismen voor de bescherming van onze gegevens.

2. Communicatie
Dankzij recente innovaties in telecommunicatie kunnen wereldwijde vergaderingen met één simpele druk op een knop plaatsvinden in een videoconferentieprogramma. Technologieën hebben de manier waarop ondernemingen zowel intern als extern communiceren uitgebreid en meer gestroomlijnd. Hierdoor is thuiswerken ook een stuk eenvoudiger geworden

Veel bedrijven werden gedwongen om snel over te stappen op online vergaderingen en de daarbij behorende software om operationeel te kunnen blijven tijdens de Covid-19 pandemie, die ervoor zorgde dat veel bedrijven tijdelijk hun deuren moesten sluiten. Dit zorgde voor een sterke stijging in de vraag naar online conferentiemethoden, wat waarschijnlijk een impuls zal geven aan de technologische innovatie op dit gebied. Veel mensen hebben nu immers oplossingen nodig voor nieuwe online communicatiebehoeften die door velen zullen worden ondervonden.

3. Het delen van informatie
Bijna eindeloze hoeveelheden kennis, knowhow, instructie- en informatiebronnen zijn vandaag de dag beschikbaar op het internet. Hele bedrijfstakken hebben de laatste tijd enorme stappen gezet op het gebied van online informatie- en trainingsdiensten. In dit gedigitaliseerde tijdperk kan men daarnaast een belangrijk concurrentievoordeel verkrijgen als men weet hoe technologie kan worden gebruikt om datagestuurde inzichten te verwerven. Vooral met betrekking tot klanten is dit het geval. Dankzij moderne hulpmiddelen en het open karakter van het internet, kunnen bedrijven hun concurrenten beter in de gaten houden en op basis van zeer nauwkeurige gegevens veel sneller en doeltreffender strategieën uitstippelen.

4. Het onderhouden van klantenrelaties
Om een concurrentievoordeel te behouden en relevant te blijven, is het van essentieel belang dat bedrijven zich zo efficiënt mogelijk richten op hun doelgroep en klantenbestand. Door klantrelaties op te bouwen, onderhouden, en gebruiken als bron van informatie, is het mogelijk om behoeften van klanten snel te identificeren en te vervullen.

Dankzij de ontwikkeling van CRM-technologieën zijn er veel tools beschikbaar voor marktonderzoek. Google-zoekwoorden en Analytics zijn hiervan een goed voorbeeld. Social Media-management dat naadloos geïntegreerd is met CRM-platforms wordt essentieel voor betere communicatie met klanten die de voorkeur geven aan social media als middel om contact op te nemen met bedrijven.

5. Zakelijke groei
Online tools hebben bedrijven de mogelijkheid gegeven hun bereik te vergroten en nieuwe regio’s en marktsegmenten te betreden. Bedrijven over de hele wereld omarmen snel de veranderingen en uitdagingen die internetgedreven markten met zich meebrengen, en zijn zo in staat nieuwere mogelijkheden in de productie en de levering van diensten te verkennen.

Deze trend van wereldwijde expansie wordt in de hand gewerkt door de ontwikkeling en toegankelijkheid van vele beschikbare prognosesoftwaretools die kunnen helpen bij het schetsen van een algemeen beeld van de markt en het berekenen van de technische cijfers rond de intrede van een bedrijf op een nieuwe markt. Daarnaast heeft de industriële toepassing van kunstmatige intelligentie een grote rol gespeeld in de productieketens van veel wereldwijd actieve ondernemingen, door hen te helpen kosten te besparen en zo een grotere kans op succes te garanderen bij het betreden van een nieuwe markt.

Wij geloven dat de bovenstaande onderwerpen steeds belangrijker zullen worden naarmate meer bedrijven en particulieren een steeds groter deel van hun tijd en inspanningen naar online platforms verschuiven. De toekomst biedt grote kansen en serieuze uitdagingen voor wie bereid is vernieuwingen te omarmen en stappen te zetten naar de implementatie van de juiste tools en strategieën om concurrerend te blijven in de 21e eeuw.

Deel deze blog

Maurice Herben

Maurice
Herben

Maurice Herben studeerde Werktuigbouwkunde aan de RWTH Aachen University. Sinds 2006 werkt hij als onderzoeker en groepsmanager bij het Fraunhofer Institute for Production Technology in Aken. In 2016 hielp hij Fraunhofer naar Nederland te halen door samen met prof. dr. Fred van Houten het FPC@UT op te zetten. Maurice is lid van het managementteam sinds de officiële start van FPC in januari 2017 en is één van de directeuren van het huidige Fraunhofer Innovation Platform for Advanced Manufacturing.