Aantonen van het potentieel van lichtgewicht 3d-geprinte drones in visuele inspectie- en logistieke handlingstoepassingen

Drones, ook wel afgekort tot UAV – wat staat voor ‘Unmanned Aerial Vehicile’ of onbemand luchtvaartuig, zijn een van de nieuwste vliegende objecten die we tegenwoordig kennen. De doorbraak bij het grote publiek voor commercieel gebruik vond slechts zo’n 20 jaar geleden plaats. In de industrie worden ze echter al veel langer toegepast; bijvoorbeeld in de landbouw, magazijnbewaking en -inspectie, logistiek, en vele andere branches. Omdat het een relatief klein object is, de drone onbemand opereert en het een overzicht biedt van bovenaf, blijft het interessant om nieuwe toepassingen en verbeteringen voor drones en dronecomponenten in de industrie te verkennen.

Het aanpassen van drones en dronecomponenten aan de beoogde toepassing kan leiden tot betere prestaties, door optimaal gebruik te maken van de resources. Dit is ook het projectdoel van MIND; dat een acroniem is van Manufacturing Innovations for Nextgen Drones. Het MIND-projectconsortium bestaat uit Corvus Drones, LogiXair en Bolk. Corvus is gespecialiseerd in het monitoren en inspecteren van de teelt in kassen door middel van drones, LogiXair ontwikkelt drones voor logistieke operaties en Bolk is een grootschalig logistiekbedrijf met eigen magazijn.

Corvus en LogiXair staan beide voor de uitdaging om lichtere drones en dronecomponenten te maken. Hiervoor zijn een nauwkeurige materiaalselectie, goed inzicht in de eigenschappen en optimale geometrie voor de drone nodig. Het aanpakken van deze uitdaging zal onder andere leiden tot een langere vliegtijd van de drone en het naleven van de veiligheidsvoorschriften.

Bolk ziet dat er momenteel steeds toenemende inspanningen nodig zijn op het gebied van monitoring en inspectie in hun magazijn. Met behulp van een geautomatiseerd drone-inspectiesysteem kunnen deze inspanningen worden verminderd, zonder afbreuk te doen aan de inspectienormen.

Onder leiding van het FIP-AM@UT bundelen de organisaties hun krachten en werken ze gezamenlijk aan het ontwerp en de ontwikkeling van een 3D-geprinte drone of dronecomponenten om het gewicht te verminderen, en bouwen ze demonstrators die met succes het potentieel van deze drones in visuele inspectie en logistieke handling kunnen aantonen. De nadruk zal liggen op ontwerpoptimalisatie en materiaalkeuze voor 3D-geprinte drones, het onderzoeken van de mogelijkheden voor inspectietoepassingen van drones met vision-technologie en het creëren van een proof-of-concept model om de toepasbaarheid van dronetechnologie in een magazijn en daarbuiten te demonstreren.

Industriepartners

WERKPAKKETTEN

Ieder FIP-AM@UT project is onderverdeeld in verschillende werkpakketten, om duidelijk de verschillende fases en doelen van het project te kunnen onderscheiden. Het MIND-project bestaat uit zes werkpakketten.

icon_Assessment

WP1 – Assessment

Onderzoek naar technologische vereisten

icon_Manufacture

WP2 – Droneontwerp en 3D-Printen

Ontwerp en productie van lichtgewicht dronestructuren

icon_What-if-scenario

WP3 – Testen en Valideren

Evalueren van de dronenavigatie in verschillende settings

WP4 – Data Analyse

Evalueren van het inspectiealgorithme bij verschillende scenario's

WP5 – Hardware- / Software-integratie

Integreren van de 3D-geprinte drones met de ontwikkelde softwaremodules

WP6 – Demonstrator

Bouwen van proof-of-concept drones

Voor meer informatie over MIND, neem gerust contact op met

Hari Subramani

Hari Subramani Palanisamy

Research Engineer

Celal Soyarslan

Celal Soyarslan

Senior Research Engineer

Ava Ghalayaniesfahani

Ava Ghalayaniesfahani

Research Engineer