Studentenwedstrijd

DESIGN FOR ADDITIVE MANUFACTURING

Om de opening van het Advanced Manufacturing Centre te vieren, kondigt het FIP-AM@UT samen met de Department of Design, Production and Management (DPM) van de faculteit Engineering Technology met veel plezier de Design for Additive Manufacturing Competition aan!

Deze wedstrijd geeft UT-studenten de kans om hun vindingrijkheid en expertise in engineering design te laten zien, waarbij additive manufacturing als technologie wordt gebruikt om zowel praktische als esthetische objecten te maken.

We nodigen alle pre-master, bachelor-, master- en PhD-studenten van de UT uit om deel te nemen aan deze wedstrijd. Je wordt uitgedaagd om het meest artistieke of het meest functionele object te ontwerpen. De top 5 ontwerpen uit elke categorie wordt geprint op onze professionele 3D thermoplastic printer en tentoongesteld in De Horst in september 2023. De winnaars worden in oktober bekendgemaakt tijdens het lanceringsevenement van het Advanced Manufacturing Centre.

REGISTREREN VOOR DE WEDSTRIJD

E-mail naar design4am@utwente.nl met je volledige naam/namen, je studie en studiejaar en de categorie waarvoor je je wilt opgeven.

Bekijk de video voor meer informatie over de technische vereisten voor de modellen, rubrieken voor categorieën, de structuur van de wedstrijd en de uiterste inzenddatums.

De AM-ontwerpen worden beoordeeld in twee categorieën

Naast deze categorieën is er een populariteitsprijs, voor de publieksfavoriet. Een poster met informatie over jouw ontwerp is verplicht bij de inzending van het design.

Artistiek: Modellen die de creatieve mogelijkheden met additive manufacturing aantonen, zoals bijzondere vormen.

Functioneel: Modellen die een of meer functionele eigenschappen van additive manufacturing laten zien, zoals scharnieren, vouwen, roosterstructuren, samendrukbare ontwerpen, etc.

PRIJZEN

Er worden prijzen uitgereikt voor de eerste, tweede en derde plaats in beide categorieën.

Er wordt een extra prijs uitgereikt aan het populairste ontwerp op basis van stemming door het publiek. De publieksprijs bedraagt €150. De winnaars worden bekendgemaakt tijdens het FIP-AM@UT-openingsweekdiner in oktober 2023.

TIJDLIJN EN DEADLINES

Inschrijving geopend

6 maart

Informatiesessie

Deadline voor inzending

Uitroepen winnaars

12 oktober

Deadline inzending finalisten

15 juli

Bekendmaking finalisten

30 juni

JURY

Prof. dr. Ian Gibson
Ian Gibson is vooral bekend vanwege zijn werk op het gebied van Additive Manufacturing, of 3D printen. Hij werkt al meer dan 25 jaar in dit domein; al lang voordat het ‘cool’ was. Naast hoogleraar Design Engineering is hij wetenschappelijk directeur van het Fraunhofer Innovation Platform.

Dr. ir. Tom Vaneker
Tom Vaneker is lid van de groep Manufacturing Systems van DPM. Zijn voornaamste onderzoeksinteresses zijn gericht op 3D printen/Additive Manufacturing (ontwerpen voor AM, ontwikkeling van AM-processen, onderzoek naar en verbetering van mainstream AM-processen) en Industrial Robotics (strategieën voor fabrieksautomatisering, smart manufacturing).

Dr. ir. Mehrshad Mehrpouya
Mehrshad Mehrpouya is universitair docent bij de afdeling Design, Production en Management (DPM) aan de Universiteit Twente. Zijn onderzoeksinteresses zijn gericht op Advanced Manufacturing, 3D/4D printen, functionele materialen en modellering.

Dr. ir. Salomé Sanchez
Salomé is universitair docent aan de UT en doet onderzoek naar Additive Manufacturing van metalen. Haar onderzoek richt zich op de Powder Bed Fusion processen en hun effecten op de materiaal-microstructuur en mechanische prestaties.

Ava Ghalayaniesfahani MSc
Ava Ghalayaniesfahani is materiaalonderzoeker op de afdeling DPM van de faculteit Engineering Technology aan de UT. Zij doet onderzoek naar het 3D en 4D printen van slimme materialen, voornamelijk vormgeheugenpolymeren. Volgens haar is 4D printen een soort dynamische productie die lijkt op een toverstaf die complexe objecten kan genereren en leven kan inblazen dat in de loop van de tijd verandert.

SCHRIJF JE NU IN