Persbericht

Fraunhofer en Additive Industries werken samen in Nederland

Fraunhofer komt nu in Nederland in een stroomversnelling op het gebied van additive manufacturing: Door de samenwerking van het Fraunhofer Project Center at the University of Twente (FPC@UT) en het Fraunhofer Institute for Production Technology IPT met de Nederlandse leverancier Additive Industries B.V. gevestigd in Eindhoven, breidt Fraunhofer haar activiteiten in de Benelux verder uit. Via het Fraunhofer Project Center krijgt met name de Nederlandse industrie volledig nieuwe toegang tot het huidige onderzoek en ontwikkeling op het gebied van additive manufacturing (AM).

Tijdens Formnext 2019, de internationale vakbeurs voor additive technologies in Frankfurt am Main, Duitsland, van 19 tot 22 november, kondigden de partners hun samenwerking aan om de krachten te bundelen en te werken aan belangrijke ontwikkelingen op het gebied van laser beam powderbed fusion (LPBF). Hun doel is om de implementatie van de L-PBF-technologie voor industriële serieproductie te versnellen. Met een gecombineerde expertise en een holistische aanpak zijn de drie partners van plan om nieuwe materialen te kwalificeren, ontwerprichtlijnen te verbeteren, de expertise na de verwerking te vergroten en uiteindelijk de integratie van L-PBF in industriële procesketens mogelijk te maken – om de industriële additive manufacturing naar een volwassen niveau te tillen en een brede industriële acceptatie mogelijk te maken.

Implementatie van additive manufacturing rekening houdend met de hele procesketen

Aangezien het partnerschap tussen Additive Industries en de twee nauw verbonden Fraunhofer-entiteiten tot doel heeft state-of-the-art additieve processen over te brengen naar bestaande industriële productie, leggen de partners bijzondere nadruk op de holistische kijk op de geïntegreerde procesketens. Daarom worden additieve productietechnologieën niet alleen beschouwd als afzonderlijke verdere stappen in de productieketen. Integendeel, de deskundigen zullen gezamenlijk alle voorgaande en volgende stappen meenemen in hun beslissingen over de vraag of en hoe aanvullende technologieën moeten worden geïmplementeerd.

Het Fraunhofer IPT en het FPC@UT dragen vele jaren technologische en methodische ervaring op alle gebieden van de productietechnologie bij aan de samenwerking. “Op deze manier kunnen we het hele gebied van industriële vereisten bestrijken, van materiaalkunde, additieve productieprocessen en nabewerking tot integratie in bestaande processen, omdat we weten dat het voor maakbedrijven bijzonder lastig is om dit allemaal zelf bij te houden”, legt Daan Kersten, oprichter en CEO van Additive Industries, uit.

“Onze samenwerking zal leiden tot nieuwe oplossingen, die de industrie zullen helpen om hun AM-activiteiten op het gebied van L-PBF in een versneld tempo te verbeteren”, voorspelt Kai Winands, hoofd van het competentieveld Additive Manufacturing bij het Fraunhofer IPT.

Start van de activiteiten: Additive Industries levert eerste 3D-metaalprinter aan het FPC@UT

Gelijktijdig met de start van de samenwerking zal Additive Industries ook een systeem voor onderzoek naar metallic 3D-printen leveren aan het FPC@UT. “De MetalFab1 is naar mijn mening de eerste metaalprinter die van onderaf is ontworpen met de productie op industriële schaal in het achterhoofd”, zegt Ian Gibson, wetenschappelijk directeur van het FPC@UT. Het systeem zal worden gebruikt voor toegepast onderzoek en ontwikkeling van procesketens op industriële schaal en markeert het begin van operationele werkzaamheden bij het FPC@UT op het gebied van additive manufacturing.

Met de gebundelde krachten van de drie partners is er nu een volledige competentiepool van experts op het gebied van additive manufacturing processen en de nieuwste technologie beschikbaar voor bedrijven, met name in Nederland.

Meer weten?