15-06-21

Het belang van social media voor fabrikanten

In een tijdperk dat sterk wordt gekenmerkt door digitale transformatie, is het voor bedrijven die hun naamsbekendheid willen vergroten essentieel om aanwezig te zijn op sociale netwerken, zoals Facebook, LinkedIn, Twitter, et cetera. Sociale media kunnen een uitstekend middel zijn om producten of diensten te promoten, en kunnen een nauw communicatiekanaal met uw klanten vormen. Met name productiebedrijven zouden hun inspanningen moeten richten op social media-marketingstrategieën, aangezien het steeds gebruikelijker wordt dat millennials besluitvormende functies in hun bedrijven gaan vervullen.

Op basis van het bovenstaande biedt marketing op social media de mogelijkheid om de verkoopcijfers met een hoog rendementspotentieel aanzienlijk te verhogen, met name onder de jongere professionals, omdat deze generatie het meest gebruikmaakt van sociale netwerken. Volgens Global Webindex gebruikt meer dan 40% van de digitale consumenten sociale netwerken om onderzoek te doen naar nieuwe merken of producten.

Het is het vermelden waard dat sociale netwerken van essentieel belang zijn om de groei van de verwerkende industrie te stimuleren, zij het door het gebruik van betaalde of organische reclame. Social media zijn ook een effectieve online marketingtool, omdat ze geen specialistische kennis vereisen om ze effectief te gebruiken en gemakkelijk toegankelijk zijn. Andere voordelen die sociale netwerken bieden voor fabrikanten, zijn de volgende:

  • Ze vormen een ideale plaats om gesprekken met klanten aan te knopen en hun vertrouwen te winnen, doordat direct contact en daardoor directe reacties mogelijk zijn.
  • Volgens ThomasNet kunnen productie- en industriële bedrijven profiteren van sociale netwerken om de webtraffic met maximaal 300% te verhogen en het genereren van leads met 150% te verhogen. Zo creëren ze een groot bereik en maken ze het mogelijk om een groot publiek te bereiken.
  • Vergroot de zichtbaarheid en herkenbaarheid van het merk.
  • Ze stellen u in staat om het type inhoud te bepalen dat het interessantst is voor uw doelgroep.
  • Ze verbeteren de positionering in zoekmachines dankzij vermeldingen.

Aanwezig zijn op sociale netwerken betekent niet dat u een reeks profielen op de verschillende sociale mediakanalen aanmaakt met als enig doel elk van de producten die u bezit, te promoten. Dit zou een verkeerde manier zijn om social media in te zetten. Het gebruik van deze media moet als doel hebben om waardevolle informatie met klanten te delen. Dit maakt directere interactie mogelijk, en vormt een omgeving waarin zij zich zo geïdentificeerd voelen dat er een grotere kans is dat ze overgaan tot aankoop. Om die reden is het voor fabrikanten aan te bevelen het volgende te doen:

  1. Identificeer en onderzoek uw doelgroep. Het kennen van uw doelgroep is een belangrijk element voor fabrikanten die hun bedrijf willen stimuleren, want afhankelijk van uw doelgroep kunnen bepaalde kanalen geschikter zijn dan andere.
  2. Kies het sociale platform. Zodra u de doelgroep die u wilt bereiken hebt geïdentificeerd, zoekt u uit met welke social mediakanalen uw klanten dagelijks communiceren, waar uw concurrenten hun inspanningen op richten, en probeert u een aantal platformen uit. Voor productiebedrijven en andere B2B-bedrijven is LinkedIn een goed platform om mee te beginnen, maar er zijn voordelen verbonden aan het gebruik van zoveel sociale platformen als relevant zijn voor uw doelgroep.
  3. Ontwikkel een boeiende contentstrategie. Plan een strategie die u in staat stelt om nieuwe klanten aan te trekken met betaalde publicaties, heb interacties met hen door hun vragen te beantwoorden of via hun comments.
  4. Stel u menselijk op. Via sociale media kunnen consumenten de handen en het hart zien van degenen die een product maken of een dienst verlenen. Denk na over wat uw publiek zou willen zien voordat u iets post, want mensen zijn eerder geneigd om met een merk in zee te gaan als ze een menselijke connectie kunnen voelen.

Samenvattend is social media een uitstekende manier voor fabrikanten om effectief verkoop te genereren. Het ontwikkelen van marketingcampagnes op de verschillende sociale kanalen waar uw doelgroep zich bevindt, is een waardevolle investering waarmee u, afhankelijk van uw inspanningen, uw inkomsten aanzienlijk kunt verhogen en de groei van uw bedrijf kunt stimuleren.

Deel deze blog

Azlina
Azman

Azlina Azman is een uitzonderlijk vindingrijke digital communications professional met een uitstekende staat van dienst en uitgebreide ervaring in digital marketing, interactieve strategie en datagestuurde oplossingen. Lina kan haar tempo zeer goed aanpassen om te voldoen aan veranderende behoeften en flexibele deadlines, en beschikt over sterke analytische, probleemoplossende capaciteiten, met aandacht voor detail, zowel op strategisch als op uitvoerend niveau.