03-05-21

Het belang van organisatorische innovatie en leren

Organisatie en planning

Zoals in een eerdere blog werd benadrukt, blijkt uit een McKinsey Global Innovation Survey dat hoewel 84% van de leidinggevenden innovatie als cruciaal voor succes beschouwt, minder dan 6% van hen tevreden is met de innovatieprestaties van hun organisatie. Voor velen is er vaak een sterke wil en inspanning om een innovatieve organisatie te zijn, maar de uitvoering is vaak ongegrond zonder strategie en vormt een serieuze uitdaging.

Het bouwen van een cultuur gebaseerd op innovatie en creativiteit is de sleutel tot het verhogen van innovatie en uit de repetitieve sleur geraken waarin zo veel organisaties zich bevinden na het tot een laat stadium brengen van een product of het herhalen van een bewezen ontwikkelrecept of -methode.

Samenwerking en het doorbreken van organisatiegrenzen
Interne innovatie en design binnen het vacuüm van een organisatie of de muren van specifieke teams is zelden zo effectief of efficiënt als het omarmen van open innovatie en externe samenwerkingen. De filosofieën van open innovatie en samenwerking beginnen wijdverspreid ingang te vinden. Bedrijven van alle groottes beseffen dat het openstellen voor en samenwerken met leveranciers, klanten, onderzoeksinstellingen en de bredere online gemeenschap kan resulteren in een betere waardepropositie dan de traditionele interne praktijken met gesloten muren, waarbij alles in een vacuüm wordt gedaan. Samenwerking kan de sleutel zijn tot het ontwaken van het innovatiepotentieel van een bedrijf. Een van de meest efficiënte manieren voor een bedrijf dat zich wil losmaken van zijn traditionele manier van werken, is het aangaan van en samenwerken met een innovatieonderzoekscentrum.

Innovatiemedewerkers en schaalbare innovatiestrategieën
Voor een bedrijf dat op zoek is naar het vormen van een innovatiecultuur binnen het bedrijf, is het een goede strategie om klein en gericht te beginnen. In plaats van meteen de nieuwste apparatuur en tools aan te schaffen, zouden bedrijven moeten overwegen om een paar sleutelmedewerkers aan te nemen of op te leiden die de kennis, houding en toolkits hebben om kansen te vinden. Dit sleutelteam kan helpen bij het leiden van innovatieve initiatieven en verbeteringen binnen projecten en het bredere ecosysteem van het bedrijf. Het hebben van deze sleutelfiguren in het team met een innovatieve groeimindset staat voorop, evenals het kunnen ontwikkelen van innovatiestrategieën die werken aan voortdurende verbetering die zich verspreidt door de bedrijfscultuur.

Een cultuur van innovatie koesteren
Breken met de traditionele methoden van zakendoen en nieuwe ideeën, methoden en bedrijfsmodellen uitproberen is niet iets waar elk personeelslid zich gemakkelijk bij zal voelen. Vooral niet in het beginstadium van de ontwikkeling van een innovatiecultuur.

Velen zijn blij en comfortabel met de beproefde en in het verleden bewezen gewoonten. Wanneer men een interne cultuur probeert te ontwikkelen die innovatie omarmt, is het van cruciaal belang dat alle leidinggevende personeelsleden volledig achter een innovatieprogramma staan. De nadruk moet ook worden gelegd op het aanwerven van mensen met een innovatieve mentaliteit voor alle toekomstige personeelsleden, ongeacht hun functie.

Personeel van alle niveaus moet ook worden aangemoedigd om een cultuur van innovatie te cultiveren. Dit is waar de hierboven genoemde innovatiemedewerkers een waardevolle aanwinst kunnen zijn om de mentaliteit van anderen om dingen op een nieuwe manier te doen, van de kleinste taken tot de meer ambitieuze projecten, te laten groeien. Een voorbeeld van een geweldige manier waarop een innovatieteam inclusief kan zijn om deze omgeving te voeden, is door eenvoudige ontwerp-activiteiten te leiden waarbij ideeën worden gedeeld. Wanneer alle relevante personeelsniveaus worden uitgenodigd om deel te nemen aan deze activiteiten, biedt dit een manier om zowel een diepgaand inzicht te krijgen in de interne en bestaande activiteiten (en de bestaande problemen en kansen die het bedrijf heeft) als open te staan voor ideeën van personeelsleden die misschien niet altijd de beste mogelijkheden hebben om input te leveren. Het kan ook verrassend zijn wie de bedenker zal zijn van de beste kleine maar impactvolle innovaties en ideeën tijdens deze kleine workshops.

Deel deze blog

Maurice Herben

Maurice
Herben

Maurice Herben studeerde Werktuigbouwkunde aan de RWTH Aachen University. Sinds 2006 werkt hij als onderzoeker en groepsmanager bij het Fraunhofer Institute for Production Technology in Aken. In 2016 hielp hij Fraunhofer naar Nederland te halen door samen met prof. dr. Fred van Houten het FPC@UT op te zetten. Maurice is lid van het managementteam sinds de officiële start van FPC in januari 2017 en is één van de directeuren van het huidige Fraunhofer Innovation Platform for Advanced Manufacturing.