23-02-21

Het belang van bedrijfscultuur

Elk merk, elke organisatie en elk bedrijf, heeft een uniek karakter waarmee je ze kunt omschrijven en waaraan ze te herkennen zijn. Merken als Google, Apple en andere grote bedrijven hebben hun eigen unieke sociale en psychologische werkomgeving.

We noemen dit de ‘bedrijfscultuur’, die de gedeelde normen en waarden van een bedrijf weerspiegelt. Simpel gezegd vertelt de bedrijfscultuur je hoe de werknemers van een bedrijf zich gedragen en voelen en hoe ze denken over de organisatie waarvoor ze werken. Het geeft verder uitdrukking aan de kernwaarden, ethiek, gedragingen en normen van een bedrijf.

Zonder deze woorden met elkaar te verwarren; het succes van een organisatie hangt grotendeels af van haar bedrijfscultuur. Werknemers staan centraal in de groei van een organisatie. Als de ethiek, waarden en normen van een bedrijf een passend en goed geheel vormen, dan is dit wat een bedrijf te winnen heeft:

  1. Gezond personeelsbestand: Problemen in de communicatie en productiviteit leiden vaak tot een negatieve werkomgeving. Een organisatie die zich bekommert om het welzijn van haar werknemers presteert doorgaans beter dan een organisatie die dat niet doet. Een organisatiecultuur die gericht is op het optimaliseren van het persoonlijke en professionele leven van medewerkers, heeft een gezonder personeelsbestand.

    Werknemers zetten zich in voor een bedrijf dat hun normen en waarden deelt, hen beschermt tegen pesterijen op het werk en waar ruimte is voor een levensstijl die een gezonde balans tussen werk en privé bevordert.

  2. Verhoogde productiviteit: Statistieken tonen aan dat de meeste werknemers meer tijd doorbrengen op hun werk dan met familie of vrienden. Als een werkomgeving wordt vergeleken met de familiesfeer, dan zorgt dit ervoor dat werknemers hun werk zien als een plaats waar ze graag zijn. Als werknemers ergens werken waar ze toegevoegde waarde leveren zijn en gewaardeerd worden, neemt hun productiviteit toe.

    Ook het trainen van werknemers, het geven van feedback en het belonen van werknemers is een manier om productief te stimuleren. Een bedrijf met een geweldige organisatiecultuur die uitblinken aanmoedigt, zal een algemene toename in de productiviteit van zijn werknemers ervaren, hetgeen op haar beurt weer leidt tot succes van het bedrijf.

  3. Merkbekendheid: Werknemers maken deel uit van het imago van een bedrijf. In deze zeer sociale wereld zien mensen al snel of een bedrijf een goede bedrijfscultuur heeft of niet. Een paar interacties tussen de werknemers van een bedrijf en het publiek kunnen een weerspiegeling zijn van hoe zij het bedrijf zien waar ze werken en of ze het leuk vinden om daar werken.

    Dit zou niet alleen het imago van het bedrijf beïnvloeden, maar zou ook een bepalende factor zijn voor toekomstige werknemers. Een ander punt is een hogere retentiegraad van medewerkers, omdat ze zo lang mogelijk willen blijven en zo bijdragen aan de groei van het bedrijf.

  4. Hogere winsten: Een gezonde organisatiecultuur speelt uiteindelijk een belangrijke rol in de omzet en winst van een bedrijf. Stel dat een bedrijf prioriteit geeft aan haar werknemers en hun groei. Dan zal dit bedrijf beloond worden in de vorm van winst die voortvloeit uit de hogere productiviteit en gelukkige medewerkers. Kortom, een bedrijf met een fantastische bedrijfscultuur is in staat een voorsprong te behalen op anderen, de concurrentiepositie te verbeteren en succes naar een hoger niveau te tillen.

Deel deze blog

Chantal
Boomkamp

Chantal heeft enkele jaren ervaring in operationele rollen bij hightech startupbedrijven in en rond de regio Twente. Naast het faciliteren van de interne organisatie en de effectiviteit van zowel de organisatie FIP-AM@UT als de medewerkers, is zij verantwoordelijk voor de communicatie met en implementatie van de strategische keuzes van onze partners. Vanaf juni 2022 heeft Chantal haar carrière voortgezet als Operations Manager bij Nepocon.