04-05-20

De technologie van de toekomst verandert het bedrijfsleven van vandaag

Smart industry 4.0

Digitaal stroomlijnen
De vooruitgang in digitale technologieën is ongetwijfeld de grootste factor geweest in het toegenomen tempo en de globalisering van het moderne bedrijfsleven. Ons leven is drukker en ingewikkelder geworden als gevolg van de technologie, en internettechnologie wordt gebruikt om te proberen het leven te vereenvoudigen en aan de eisen van ons drukke leven te voldoen. Een full-circle kip-en-ei-probleem.

Snellere internetinfrastructuur met een hogere capaciteit in de vorm van gigabyte glasvezelnetwerken en geavanceerde draadloze technologie, stellen ons in staat bestanden te delen, videoconferenties te houden en samen te werken vanaf elk apparaat op bijna elke locatie. Door het massale gebruik van altijd verbonden slimme apparaten zoals telefoons, tablets en notebooks, zijn snelle internetverbindingen in openbare ruimtes en cafés de norm geworden. In de nabije toekomst zullen we, naar de huidige verwachtingen, steeds afhankelijker worden van onze apparaten, en ze op steeds andere manieren gebruiken om zaken te doen. Personeel in staat stellen om toegang te hebben tot – en efficiënt gebruik te maken van een capabele smart device om zaken te doen, is essentieel geworden in 2020, nu er met het coronavirus reisverboden, lockdowns en sociale afstandsregels geïmplementeerd worden. Dit dwingt veel industrieën om hun manier van werken opnieuw uit te vinden en snel nieuwe technologieën in te voeren, soms van de ene op de andere dag.

Ook de manier waarop we voor onze producten en diensten betalen, is snel veranderd. Banken beginnen meer directe e-commerce-betaalmethoden voor wereldwijde klanten mogelijk te maken en te ondersteunen, waarbij omslachtige internationale bankoverschrijvingen minder gebruikelijk worden. Dit zijn enkele van de factoren die het bedrijfsleven van vandaag de dag in staat stellen een grotere klantenbasis te bereiken op een steeds groter wordende wereldmarkt. Nogmaals, veel bedrijven moeten hun online betaalmethoden snel aanpassen en verbeteren, als gevolg van de toename van online winkelen en de afhankelijkheid van e-commerce door Covid19.

Kunstmatige intelligentie
Kunstmatige intelligentie is een relatief nieuw onderwerp. Organisaties over de hele wereld zien echter al voordelen van de toepassing ervan in verschillende vormen. Eén van de meest toegankelijke en gangbare voorbeelden die we nu vaak zien, is in klantgerichte servicefuncties. Sommige van deze platforms voor klantenservice maken gebruik van verschillende vormen van computerondersteunde vraag-antwoordsystemen en AI-systemen. Websites voor het boeken van luchtvaart- en horecareserveringen zijn enkele van de eerste gebruikers van AI. Chatbots zijn nu heel gewoon in web-based klantenservice en kunnen informatie leveren en communiceren op een manier die is afgestemd op de vragen en behoeften van een persoon.

Aan de achterkant wordt AI gebruikt om data-gebaseerde operaties en activiteiten zoals, maar niet beperkt tot, marketing-gerelateerde activiteiten te versterken. Bij het verzamelen en analyseren van gegevens, CRM-activiteiten en het delen van business-to-business-informatie, spelen machine learning en kunstmatige intelligentie een steeds grotere rol in tal van sectoren en toepassingen. Een perfect voorbeeld van hoe AI vandaag de dag wordt gebruikt, is te vinden in de gezondheidssector. Veel overheden en instituten maken gebruik van AI bij het modelleren en in kaart brengen van de verspreiding van het coronavirus. In de jacht op een geneesmiddel heeft het Allen Institute for Artificial Intelligence (AI2) in Seattle een AI-systeem ontwikkeld dat gebruikmaakt van natuurlijke taalverwerking, om op intelligente wijze enorme gegevensreeksen van onderzoekspapers te scannen in de zoektocht naar informatie en hulp bij de ontwikkeling van een vaccin. (https://allenai.org/)

COVID-19 en de toepassing van technologie
Dit jaar hebben we gezien dat veel bedrijven over de hele wereld gedwongen zijn over te stappen op digitale bedrijfsomgevingen. Overheden over de hele wereld hebben de sluiting van kantoren en gemeenschappelijke werkruimten afgedwongen, en bedrijven moeten overstappen op thuiswerken en virtuele werkplekmodellen om te overleven. Organisaties die voorheen geen gebruik maakten van videogebaseerde online conferentiesystemen of internetgebaseerde samenwerkingsomgevingen, zetten deze systemen nu snel op om operationeel te blijven.

Het komende jaar zal een uiterst uitdagende en belangrijke periode worden voor veel bedrijven in veel sectoren. Om te kunnen overleven en de onmiddellijke dreiging van het coronavirus vanuit het oogpunt van zowel het bedrijfsleven als de volksgezondheid het hoofd te kunnen bieden, zullen veel bedrijven moeten vertrouwen op digitale bedrijfstechnologieën en zullen zij hun manier van werken in onze digitale, moderne wereld volledig moeten heroverwegen.

Deel deze blog

Biba Visnjicki

Biba
Visnjicki

Dr. Biba Visnjicki begon haar professionele carrière in Servië als product- en business developer met een focus op strategische business development en methodologieën en tools voor effectieve bedrijfsvoering en productontwikkeling. In 2017 trad Biba toe tot het Fraunhofer Project Center at the University of Twente (FPC@UT). Als Business Development Director was ze verantwoordelijk voor de strategie, positionering en strategische samenwerkingen van het FPC. Biba is in november 2019 overgestapt naar de functie van Managing Director bij FPC, nu bekend als FIP-AM@UT. In juli 2021 heeft Biba FPC@UT verlaten om zich bij de Tembo Group aan te sluiten als Global Head of Digitalisation.