De rol van creativiteit in B2B-marketing
B2B-marketing wordt vaak gezien als het minder sexy broertje of zusje van B2C-marketing. Traditioneel wordt het B2B-marketingproces beschreven als een relatief saaie aangelegenheid, met als doel om een klant, die waarschijnlijk al bij hen zou hebben gekocht, over te halen tot een aankoop. De focus op feiten, in plaats van emotionele aantrekkingskracht, heeft gezorgd voor een beeld dat B2B-marketing ook niet dezelfde creativiteit vereist als marketing voor consumenten.
Nu marketing steeds consumentgestuurder wordt, wordt het tijd dat ook B2B-bedrijven zich bewust worden van de voordelen van creativiteit. Het is van cruciaal belang dat B2B-bedrijven begrijpen dat zij niet verkopen aan een bedrijf, maar aan de mensen die het bedrijf runnen. Als mensen weten we wat ons aanspreekt en wat niet, en zo doet creatieve B2B-marketing een beroep op de emotionele gevoeligheden van mensen. Dit gevoel van sociale betrokkenheid helpt om een concurrentievoordeel en een unieke waardepropositie op te bouwen.
Er zijn verschillende manieren waarop B2B-bedrijven creatieve marketing kunnen inzetten. Steeds meer bedrijven investeren in het creëren van merkverhalen om klanten aan te spreken. Storytelling haakt in op onze zoektocht naar kennis, ons inherente verlangen om te leren over dingen die voor ons relevant zijn. Verhalen kunnen het publiek boeien op een manier die verrassend is, maar tegelijkertijd ook vertrouwd voor hen. Een verhaal over hoe hun product een ander bedrijf heeft geholpen hun business te verbeteren, trekt bijvoorbeeld niet alleen mensen aan omdat het leuk is om te lezen, maar het is ook een bewijs van de productkwaliteit van een B2B-bedrijf.
Een andere strategie, hoewel vaak geassocieerd met de B2C-sector, is influencer marketing. Deze strategie is gebaseerd op het idee dat mensen veel eerder actie ondernemen als bijvoorbeeld leeftijdsgenoten of vakgenoten iets aanbevelen. In plaats van te verkopen aan een grote groep bedrijven, kunt u invloedrijke leiders betalen om uw product te promoten. Om een B2B influencer marketingcampagne succesvol te laten verlopen, moeten er bepaalde wijzigingen worden aangebracht in het algemene B2C-model. Het is essentieel om de juiste influencers te vinden met diepgaande kennis van de industrie, die in staat zijn om zakelijke kopers te beïnvloeden.
Content hubs worden ook steeds populairder. Het ontwikkelen van een content hub die klanten informatie over u, uw oplossingen voor hun uitdagingen, uw productupdates, en zelfs de mogelijkheid om in contact te komen met andere klanten verschaft; dit werkt vooral voor klanten die er de voorkeur aan geven om uw aanbod in hun eigen tijd te verkennen.