02-12-20

De golf van veranderingen door disruptieve innovaties

Verandering, ontwikkeling en disruptieve innovaties, gevisualiseerd met VR-bril

Vooruitgang in technologie blijft grote golven van verandering opwerpen die veel mensen zich tien jaar geleden niet eens konden voorstellen. Vandaag de dag zien we veel innovaties die de manier waarop consumenten, industrieën of bedrijven werken veranderen. Heeft u ooit al eens gehoord van de term “disruptieve technologie”?

Disruptieve technologieën zijn de innovaties die volledige manieren van werken, leren, entertainment of communicatie veranderen. De wereld waarin we nu leven, lijkt op geen van de tijdsbeelden die we tot nu toe hebben meegemaakt. Het is een gloednieuw systeem van het onbekende, een puzzel van mogelijkheden, die wacht om opgelost te worden. We horen vaak buzzwoorden als Artificial Intelligence (AI), 3D-printen, Robotica, Internet of Things (IoT), Digital Twinning, en vragen ons af; wat is dit voor een nieuwe technologie; welke voordelen biedt het; hoe kunnen we het implementeren? Om deze vragen te kunnen beantwoorden, moeten we er voor openstaan om bij te leren over deze nieuwe opkomende technologieën, en, de veranderingen die met disruptieve innovaties gepaard gaan, accepteren.

Laten we eens inzoomen op Artificial Intelligence, ook bekend als AI of kunstmatige intelligentie. In één van de artikelen op Investopedia zegt Jake Frenkenfield (vrij vertaald): “Artificial Intelligence (AI) verwijst naar de simulatie van menselijke intelligentie in machines die geprogrammeerd zijn om als mensen te denken en hun handelingen na te bootsen. De term kan ook worden toegepast op elke machine die eigenschappen vertoont die in verband worden gebracht met een menselijke geest, zoals leren en problemen oplossen.”

Hoe zouden we ons het gebruik van Artificial Intelligence (AI)-technologie voor kunnen stellen? Veel mensen komen niet veel verder dan mensachtige robots die taken uitvoeren die voor mensen saai of vervelend zijn. Maar, dit komt niet eens in de buurt van de waarheid. AI is zoveel meer. In de gezondheidszorg wordt AI bijvoorbeeld gebruikt voor het opsporen en analyseren van patiëntenresultaten, het voorstellen van behandelingen, en het wordt zelfs gebruikt bij het uitvoeren van operaties. In de entertainmentindustrie wordt AI gebruikt om productiehuizen te helpen bij het nemen van beslissingen over marketing en reclame, door kritische data te analyseren. De banksector maakt gebruik van AI om transacties op te sporen die buiten reguliere patronen vallen, stortingen die onbekend of vals lijken te identificeren, en om vraag, aanbod en prijzen gemakkelijker in te schatten. Ook is AI sinds 2011 aanwezig bij ons thuis. Heb je ooit Apple’s Siri, Microsoft’s Cortana, Amazon Alexa of Google Assistant gebruikt, of gebruik je die momenteel? Dit zijn zogenaamde “intelligente assistenten”, ze communiceren met hun gebruikers en gebruikers geven hen spraakopdrachten die met behulp van Natural Language Processing worden vertaald in instructies die een mobiel apparaat, app, enz. besturen. Artificial Intelligence kan in elke bedrijfstak worden gebruikt om menselijke werknemers te ondersteunen. Door gebruik te maken van NLP (Natural Language Processing), Knowledge Engineering (KE) en/of Robotic Process Automation (RPA), geeft AI ons leven een nieuwe vorm.

We moeten allemaal leren omgaan met deze gloednieuwe wereld van technologie als we de uitdagingen van de nieuwe realiteit het hoofd willen bieden. We moeten bijblijven en meegroeien met de veranderingen en alles leren wat we moeten leren om ons aan te passen aan de nieuwe, volgende golven van verandering. Dat is de enige manier waarop we de controle kunnen behouden. Het is echter positief dat de meeste nieuwe technologieën en toestellen gebruiksvriendelijk zijn en een intuïtieve gebruikersinterface hebben. Het leren van de basics van een specifieke technologie en de voordelen ervan duurt niet lang, maar het vergt inzet, tijd en oefening om te leren hoe de technologie voor complexere problemen kan worden toegepast. Er is nu echter zoveel informatie te vinden, dat we vaak niet zeker weten of de informatie die we lezen, zien, of horen, van toegevoegde waarde is voor het probleem dat we op dat moment moeten oplossen. Daarom is een meer op maat gemaakt leerprogramma, dat is afgestemd op de specifieke behoeften van de klant, waardevol. Als we erkennen dat de zogenaamde disruptieve innovaties de manier waarop we leven veranderen, moeten we een weg vinden in hoe we nieuwe toegepaste kennis en competenties op een snelle en effectieve manier kunnen ontwikkelen.

M. Christensen. C, E. Raynor, M. en McDonald, R. (2015), What is disruptive innovation?, Een versie van dit artikel is verschenen in de decemberuitgave in 2015 (p. 44–53) van Harvard Business Review. https://hbr.org/2015/12/what-is-disruptive-innovation

Frankenfield, J. (2020), Artificial Intelligence (AI), geplaatst door Investopedia, https://www.investopedia.com/terms/a/artificial-intelligence-ai.asp

Deel deze blog

Ivana Mishikj

Ivana
Mishikj

Ivana Mishikj is een resultaatgerichte professional met sterke beslissingsvaardigheden en drive. Al 12+ jaar een vrouw in de techniek, met internationale werkervaring op het gebied van Productie, Telecommunicatie en Onderwijs. Teamspeler en bewezen leider betrokken bij R&D consortiumprojecten. Een technologieliefhebber met een passie voor innovatie, slimme productsystemen en digitale diensten. Ze is groot voorstander van lifelong learning en het delen van ervaringen met juniorcollega's. Sinds mei 2022 is Ivana werkzaam bij Tembo Group BV als digital portfolio manager.