De rol van big data en business intelligence
De productiesector loopt achter op vele anderen als het gaat om de acceptatie van BI-systemen (business intelligence). Tegelijkertijd worden fabrikanten geconfronteerd met een constante en toenemende druk om snel te innoveren in tijden van toenemende economische onzekerheid en een steeds grotere nadruk op het belang van duurzaamheid.
Het gebruik van big data is een zakelijk vereiste geworden, niet alleen in de productie, maar ook in elke andere sector. Aangezien de hoeveelheid digitalisering zich echter in een snel tempo blijft verspreiden, ligt de uitdaging in het vertalen van de onbewerkte gegevens naar praktijksituaties en bruikbare inzichten.
Nieuwe marktkansen benutten met innovatieve technologie
De digitale transformatie van de maakindustrie is afhankelijk van de adoptie van systemen die waardevolle gegevens genereren, en die gegevens zijn de brandstof voor BI-systemen. Zo kunnen IoT-apparaten (Internet of Things) gegevens rechtstreeks van de werkvloer verzamelen, zonder dat fabrikanten alleen hoeven te vertrouwen op handmatige rapportages. Drones die zijn uitgerust met camera’s en andere sensoren kunnen in een fractie van de tijd die mensen dat kunnen, enorme hoeveelheden informatie over grote gebieden vastleggen. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van hoe innovatieve technologie de big data-pijplijn in moderne productiebedrijven voedt.
Een schaalbare en uitbreidbare gegevensbasis bouwen
De grootste moeilijkheid bij het gebruik van big data voor analyses is simpelweg te wijten aan het feit dat er zoveel van is. De hoeveelheid gegevens die wordt gegenereerd blijft elke twee jaar verdubbelen, tot op het punt dat de datasets nu veel te groot zijn voor menselijk begrip. Dit is de reden waarom moderne BI-tools sterk afhankelijk zijn geworden van kunstmatige intelligentie en machine learning om de gegevens te vertalen naar bruikbare inzichten.
De meeste fabrikanten zijn nog steeds sterk afhankelijk van hun ERP-tools (enterprise resource planning), maar hoewel deze systemen belangrijk zijn, zijn ze over het algemeen niet voorbereid op big data-analyse. In feite is ERP zelf een waardevolle gegevensbron, maar het is er een van vele andere, waaronder RPA (robotische procesautomatisering), CRM (klantrelatiebeheer) en IoT-systemen.
Om ontbrekende of onnauwkeurige inzichten als gevolg van onvolledige datasets te voorkomen, moeten gegevens worden ontleend aan alle bronnen die deze genereren. Dit vereist een schaalbaar en uitbreidbaar raamwerk dat eenvoudig kan worden aangepast aan de voortdurend veranderende behoeften van de organisatie. Gelukkig maakt de opkomst van open API’s (application programming interfaces) en industriebrede standaarden en protocollen dit gemakkelijker, maar veel fabrikanten hebben nog een lange weg te gaan voordat ze hun voordelen volledig beseffen.
Inzichten verkrijgen uit nieuwe en bestaande gegevensbronnen
Het verzamelen van gegevens is slechts het eerste deel van het proces. Big data is de brandstof die de top van de BI-pijplijn binnenkomt, waarna een uitgebreide analyse wordt uitgevoerd waarbij gegevens worden samengesteld, opgeschoond en vergeleken, voordat ze worden vrijgegeven in de vorm van waardevolle informatie – of antwoorden op de meest prangende zakelijke vragen, met andere woorden.
Hoewel data, ongeacht de vorm of hoeveelheid, een handelsartikel is, verwijst business intelligence naar het proces van het omzetten ervan in inzichten. Deze inzichten kunnen de besluitvorming verbeteren over het volledige scala van productieactiviteiten, van het voorspellend onderhoud van machines tot inzichten voor verkoop, marketing, klantenondersteuning en afdelingen voor supply chain management. Samen kan deze datagestuurde besluitvorming verspilling verminderen, producten verbeteren en cyclustijden verkorten.
laatste woorden
Innovatie gebeurt niet in een bubbel. Om risico’s te minimaliseren en duurzame groei te stimuleren, moet de koers van innovatie worden gedreven door feiten, in plaats van door emoties en giswerk. Dit is enorm belangrijk in de maakindustrie, waar organisaties vaak meerdere markten bedienen en complexe supply chains beheren. Moderne business intelligence-systemen, gevoed door de verspreiding van big data, zijn van cruciaal belang om dat mogelijk te maken.
MPDV- Wij creëren slimme fabrieken
MPDV is marktleider op het gebied van IT-oplossingen in de productie. Wij bieden producten, oplossingen en diensten aan op basis van een brede expertise. MPDV ondersteunt bedrijven uit alle branches en van elke omvang op weg naar de Smart Factory.
“We” staat voor ongeveer 500 medewerkers van MPDV. Het zijn tenslotte de mensen die een bedrijf definiëren. Elke dag ontwikkelen de teams van MPDV slimme productieoplossingen. Met hun passie voor hoogwaardige producten, hun kennis en hun teamgeest hebben ze MPDV gemaakt tot wat we nu zijn: de marktleider voor IT-oplossingen in de maakindustrie met meer dan 40 jaar ervaring in de productieomgeving.
‘Creëren’ staat voor wat MPDV doet. We stimuleren de digitalisering in de maakindustrie en maken bedrijven concurrerend. We hebben altijd de vinger aan de pols en kennen de behoeften van onze klanten heel goed. Wij exploiteren competentiecentra, wisselen voortdurend met onze gebruikers en ontwikkelen onze oplossingen naar behoefte verder. Om dit te doen, richten we ons op de essentie en onderscheiden we ons van de massa.
„Slimme Fabriek worden opgenomen als een toepasbare oplossing voor een breed spectrum van industriële problemen. ML is een van de nuttige toepassingen van AI en heeft het vermogen om patronen te identificeren met behulp van statistische methoden, waardoor softwaresystemen automatisch kunnen leren van ervaringen zonder enige voorprogrammering om een specifieke taak uit te voeren. ML vereist echter meestal menselijke tussenkomst om de hiërarchie van functies voor een bepaalde reeks gestructureerde invoer te bepalen om voorspellingen te doen. Op basis van de keuze van het ML-algoritme hebben ze mogelijk een kleine tot grote set gegevens nodig om relevante informatie over het proces te extraheren.De productiesector loopt achter op vele anderen als het gaat om de acceptatie van BI-systemen (business intelligence). Tegelijkertijd worden fabrikanten geconfronteerd met een constante en toenemende druk om snel te innoveren in tijden van toenemende economische onzekerheid en een steeds grotere nadruk op het belang van duurzaamheid.