OOST-Nederlandse House of Skills

Zet Procestechniek Op De Kaart Voor Twents VMBO

STO Twente, voluit Sterk Techniekonderwijs Twente, is volop bezig om vmboleerlingen inspireren voor techniek en technologie. Een sector die daarin nog wat onderbelicht blijft, is de procestechniek. Niet terecht, want in Twente tellen we talloze bedrijven en fabrieken die zónder procestechniek á la minute tot stilstand zouden komen. Van bierbrouwer Grolsch tot en met kaasmaker Heks’nkaas en nog veel meer. Want onder andere in de foodsector is procestechnologie onmisbaar. Daarom namen ruim 160 leerlingen uit klas 2 van het Bonhoeffer College en Het Stedelijk Alpha uit de STO subregio Enschede deel aan de ‘Maak kennis met de Procestechniek en Voedingsmiddelentechnologie’. Ronald Rondeel, Projectmanager van STO subregio Enschede: “We kijken terug op drie mooie dagen waarbij we de leerlingen een “kijkje in de keuken” van de Twentse procestechniek konden geven.” De organisatie was in handen van STO Enschede en het House of Skills Almelo, het praktijkcentrum van Process Your Future, House of Skills (PCPT).

Een doorslaand succes

“Deze dagen waren een doorslaand succes! En het mooie is: PCPT en House of Skills zetten de deur wagenwijd open voor alle andere vmboscholen onder de vlag van STO Twente voor een soortgelijke experience! De ‘Maak kennis met de Procestechniek en Voedingsmiddelentechnologie’ organiseerden we samen met het House of Skills Almelo van Process Your Future. Dit laatste is het samenwerkingsverband tussen ROC van Twente, Zone.college, Saxion en bedrijven in de Twentse proces- en voedingsmiddelenindustrie. Deze samenwerking vindt plaats onder de hoede van PraktijkCentrum Proces-, Food en Feed Technologie Oost Nederland (PCPT).”

House of Skills

Gerard Nijhuis en Dirk Zuidema zijn beiden projectleider voor Process Your Future/PCPT. Gerard is eveneens senior docent Voeding & Technologie aan het Zone.college en Dirk is senior docent Procestechniek aan ROC van Twente: “House of Skills is dé plek waar leerlingen, studenten, werkenden en zij-instromers alles kunnen leren over procestechniek. In een omgeving waarin alles draait om leren, jezelf ontwikkelen, experimenteren en fouten mogen maken. Iets wat in een echte fabriek natuurlijk niet mogelijk is.” Trots laten Gerard en Dirk alle mogelijkheden in het House of Skills zien: “Leerlingen gaan hier zelf aan de slag met concrete onderdelen van de procesindustrie, zoals delen van productielijnen voor de foodsector. En wat zo mooi is: aanvullend, via grote schermen, zijn er tal van interactieve en digitale faciliteiten met VR, AR en 3D om ook de vmbo-leerlingen alle mogelijkheden in de procesindustrie zelf te laten beleven.” House of Skills is gevestigd aan de Kolthofsingel in Almelo.

Van po en vo naar MBO en HBO

Om jongeren al vroeg te interesseren en enthousiasmeren voor techniek en technologie zijn leerlingen van primair en voortgezet onderwijs van harte welkom. Gerard benadrukt dat House of Skills bewust inzet op de doorlopende leerlijn: “We willen leerlingen op meerdere momenten kennis laten maken met procestechniek in het House of Skills. Te beginnen in het basisonderwijs met een eerste verkenning, vervolgens op het vmbo met bijvoorbeeld de ‘Maak kennis met de Procestechniek en Voedingsmiddelentechnologie’ en daarna via het mbo.”

Al die contactmomenten samen moeten het kwartje laten vallen voor hopelijk een studierichting procestechniek, maar Gerard benadrukt het volgende: “Natuurlijk hoeft niet elke vmbo-leerling voor procestechniek te kiezen, maar via ons House of Skills komen ze er in ieder geval mee in aanraking en krijgen ze de kans voor een bewuste keuze.”

Inspirerende meertrapsraket

Horen-zien-voelen en ruiken waren de zintuigen die drie dagen lang bij de vele leerlingen aangesproken werden tijdens de ‘Maak kennis met de Procestechniek en Voedingsmiddelentechnologie.’ Ronald: “We hadden een meertrapsraket opgebouwd, samen met de ervaren Dirk en Gerard van House of Skills. Eerst kregen de leerlingen op school inleidend les over procestechniek. Voor hun docenten had House of Skills een kant-en-klaar informatieboekje gemaakt. Vervolgens bracht House of Skills allerlei uitdagende procestechnologie naar ons Technolab voor actieve en inspirerende workshops én buiten de school bij House of Skills, gegeven door docenten van het Zone-college.” Als klapstuk gingen de leerlingen op bezoek bij een mooie dwarsdoorsnede van bedrijven in Twente die concreet werken met Procestechnologie: Heks’nkaas en Dessertmeesters in Oldenzaal, en Twence Recycling in Hengelo.

Een aanrader: keuzevak procestechnologie

Dirk nog een andere belangrijke tip: “ROC van Twente doet regelmatig met vmbo-leerlingen een opdracht als onderdeel van een keuzevak. Nog niet veel docenten weten dat we voor vmbo-scholen ook alles op orde hebben om hun leerlingen via ROC van Twente het keuzevak Productietechniek, voedselveiligheid te laten volgen. Wij raden docenten daarom aan om hierover met ons te overleggen.”

Baangarantie

Dirk: “Vmbo-leerlingen die op mbo-niveau een opleiding voor procestechnologie volgen hebben in Twente gegarandeerd een baan.” Gerard: “Denk vooral aan functies als procesoperator. Die sleutelfiguur zorgt in technologisch zeer geavanceerde productieprocessen dat bijvoorbeeld gerst bier wordt en dat melk kaas wordt. Cruciale functies waar het Twentse bedrijfsleven om staat te springen. Ook bieden dit soort functies mooie doorgroeimogelijkheden.”

Zoals met een eigen ‘Maak kennis met de Procestechniek en Voedingsmiddelentechnologie’, het keuzevak Productietechniek, voedselveiligheid of met een andere insteek? Neem dan gerust contact op met Process Your Future: Dirk Zuidema, dzuidema@pcptoost.nl of Gerard Nijhuis, gnijhuis@pcptoost.nl.

Ook de website geeft veel informatie:www.processyourfuture.nl Op deze site zie je het House of Skills in 3D!