Hoe levenslang leren nieuwe mogelijkheden biedt voor samenwerking

Je komt nooit zonder leerstof te zitten, vooral niet als je ingenieur bent. Wetenschap en technologie ontwikkelen zich snel en om voorop te blijven lopen, moeten professionals op de hoogte blijven van de technologische vooruitgang en best practices in de sector.

De Universiteit Twente (UT) biedt al jaren programma’s aan voor professionals en heeft onlangs besloten om een leven lang leren (LLL) een nog sterkere structurele plek te geven. De UT heeft een leven lang leren aangewezen als volwaardige pijler1 om professionals voor te bereiden op uitdagingen van vandaag en morgen. In samenwerking met onderwijspartners en het werkveld wil de UT de ontwikkeling van programma’s die aansluiten bij haar onderzoeks- en maatschappelijke behoeften uitbreiden.

Deze aanpak sluit aan bij de ontwikkelingen binnen de faculteit Engineering Technology (ET) van de UT, die toewerkt naar een toekomstbestendig onderwijsportfolio. Wij geloven dat fundamentele technische kennis de tools biedt om verandering teweeg te brengen op een manier die de samenleving, mensen en onze planeet ten goede komt. Het vooruitzicht om een positieve impact te hebben op de samenleving door technische oplossingen te bieden voor complexe en urgente maatschappelijke uitdagingen motiveert ons en daagt ons uit tot hoogwaardig technisch onderzoek en onderwijs.

We zijn al bezig met het aanbieden van levenslang leren. De Masterclass Asset Management & Maintenance Engineering is bijvoorbeeld een programma voor onderhoudsmonteurs en onderhoudsmanagers over design for maintenance, predictive maintenance, spare part management en technology innovation management.

Samen met ASML bieden we Systems Engineering trainingen aan, waar steeds meer ASML-medewerkers aan deelnemen. Bovendien bieden we via het DesignLab trainingen aan rond Responsible Futuring. Hierin zijn we pioniers op het gebied van burgerwetenschap en challenge- en community-based leermethoden, waarbij we actieve betrokkenheid en samenwerking bevorderen tussen leerlingen met verschillende achtergronden, waaronder studenten, onderzoekers en professionals.

We werken nauw samen met onze partners en investeren op manieren die de academische wereld, het bedrijfsleven, de overheid en de samenleving samenbrengen. Levenslang leren betekent voor ons het integreren van onderwijs en onderzoek op een manier die aansluit bij de leer- en ontwikkelingsbehoeften van ingenieurs en industriële en andere maatschappelijke partners.

In 2024 zet ET zich in om zijn strategische benadering van Lifelong Learning (LLL) te bevorderen, ons aanbod uit te breiden, ervaringen te verrijken en onze impact te vergroten. Door evaluatie van de bestaande LLLinitiatieven binnen ET, in combinatie met een uitgebreide studie van best practices aan de Universiteit Twente (UT), andere Nederlandse instellingen en ons wereldwijde netwerk, wordt 2024 een jaar van leren en groei terwijl we leervormen verfijnen en aanpassen om tegemoet te komen aan de veranderende behoeften van ons professionele publiek. In nauwe samenwerking met onze universitaire collega’s zullen we nieuwe modellen en procedures smeden om de integratie van zowel interne als externe kansen en initiatieven te vergemakkelijken.

We zullen voortbouwen op onze partnerschappen met belanghebbenden buiten de academische wereld, zodat onze programma’s relevant en impactvol blijven.

Elke dag brengt nieuwe inzichten en we nodigen je uit om je ideeën en expertise in te brengen. Of je nu kansen ziet voor verdere groei, concepten om te cocreëren, of een wens hebt om (meer) betrokken te raken, we verwelkomen je input. Alleen samen kunnen we engineeren voor impact.