Door de redactie

Nu we de 11e editie van InnovatieNU uitbrengen met als thema Lifelong Learning, lijkt het niet meer dan gepast om stil te staan bij de reis die ons hier heeft gebracht. Hoewel het voelt alsof het gisteren was, is het alweer meer dan drie jaar geleden dat we onze eerste uitgave met als titel “Empowering Manufacturing”, of in het Nederlands “Een blik op de superindustrie”, uitbrachten. Een titel die de rode draad is geweest voor al onze publicaties, uitgave na uitgave, waarbij we de grenzen van het productielandschap verlegden.

We hebben artikelen gepubliceerd over tal van baanbrekende technologieën, zoals 5G, AI, VR en additive manufacturing – elk met zijn eigen industriële toepassingen en uitdagingen.

Onze commitment om deze uitdagingen en behoeften van de industrie te begrijpen, is in de loop van de tijd nog sterker geworden. Dit wordt ook gevat in de essentie van Lifelong Learning; een concept dat we enthousiast aanbevelen.

De verkenning van deze nieuwe technologieën – of het nu gaat om industriële 5G, digital twinning, additive manufacturing of augmented reality – is een bron van voortdurende fascinatie en inspiratie geweest. Toch is het het domein van kunstmatige intelligentie geweest dat echt tot mijn verbeelding heeft gesproken, met zijn exponentiële groei en impact op de hele samenleving – zowel in ons persoonlijke leven als op professioneel vlak. En de nieuwsgierigheid naar dit volledige potentieel heeft me naar een nieuw hoofdstuk in mijn eigen reis geleid.

Op momenten van reflectie vond ik troost in de woorden van Heraclitus, de Griekse filosoof die zijn beroemde uitspraak deed: “De enige constante in het leven is verandering”. Dit herinnert ons eraan dat het leven vol overgangen zit en een weg is voor persoonlijke groei, nieuwe kennis en ervaringen. En precies op dit moment bevind ik me in één van die overgangen. Na jaren van toewijding aan de Universiteit Twente, Fraunhofer en InnovatieNU, ga ik me verdiepen in de fijne kneepjes van AI. Tegen de tijd dat deze woorden u bereiken, ben ik aan dit nieuwe hoofdstuk begonnen en heb ik mezelf ondergedompeld in de digitale symfonie van enen en nullen.

Nu ik deze nieuwe fase van mijn eigen levenslange leerreis betreed, blijf ik de wijsheid van Heraclitus met me meenemen; een herinnering dat in deze snelle wereld het vermogen om ons aan te passen, te veranderen en te groeien niet alleen onze grootste uitdaging is, maar ook ons grootste geschenk. Ik hoop van harte dat onze paden elkaar opnieuw zullen kruisen, ieder van ons rijker aan ervaring en inzicht. Nu ik verder ga, groet ik u; niet als afscheid, maar als uitnodiging om te blijven verkennen, verwonderen, leren en ontwikkelen.

In diepste dankbaarheid,

Signature Gijs Beumkes
Program Lead EDIH / Research Engineer
Fraunhofer Innovation Platform for Advanced Manufacturing at the University of Twente