Een blik op de toekomst

“FPC is een essentiële schakel tussen de UT en het Kennispark, waar wetenschap wordt omgezet in business. Geavanceerde technologische kennis wordt beschikbaar gesteld voor de industrie, om slimmere, betere en snellere producten te creëren.”

– Anne-Wil Lucas Director of Kennispark Twente

Het Fraunhofer Project Center (FPC) heeft een nieuw onderkomen gevonden op het Enschedese Kennispark, op de plek van het binnenkort te slopen Mai-gebouw op de hoek van de Auke Vleerstraat-Hengelosestraat. Deze nieuwe locatie wordt de thuisbasis voor het FPC Open Innovation Center in Manufacturing 4.0, genaamd het Advanced Manufacturing Center (AMC). Het AMC wordt een 1000 m2 grote shopfloor met machines, demonstratoren, testbeds en trainingsfaciliteiten. Alle apparaten zullen door middel van kunstmatige intelligentie-systemen worden ondersteund om zo de status en levensduur bij te houden en trainingsmogelijkheden te bieden.
in Manufacturing 4.0 called the Advanced Manufacturing Center (AMC). The AMC will be a 1,000m2 shopfloor consisting of equipments, demonstrators, testbeds and training facilities supported by a digital backbone monitoring system health as well as extracting data for state-of-the-art AI.

Het nieuwe innovatiecentrum van FPC, dat bedrijven ondersteunt bij het digitaliseren en innoveren op het gebied van apparatuur, productiesystemen en processen, past perfect binnen het hightechprofiel van het Kennispark.

Samenkomst van innovatie en het bedrijfsleven

Anne-Wil Lucas, directeur van het Kennispark, was verheugd een vervanging te hebben gevonden voor een gebouw dat “voor velen een doorn in het oog was”. Dit was bijzonder goed nieuws: “dit brengt een kennisinstituut als FPC naar onze campus, dat niet alleen wetenschap koppelt aan het bedrijfsleven, UT-studenten of Kennisparkbedrijven, maar het ook het midden- en kleinbedrijf en start-ups in de regio ondersteunt.”

Kennispark biedt onderdak aan honderden bedrijven in de technologiesector, waaronder het ticketingsoftwarebedrijf Sqills en datacentrum Equinix, met in totaal meer dan vijfduizend medewerkers. Het biedt tal van mogelijkheden voor zowel financiering en netwerken, als technologische faciliteiten.

Wat de locatie betreft, zegt Lucas: “Hoewel het Mai-gebouw lange tijd leegstond, denken we dat dit de beste plek is voor FPC. We zijn nu een ontwerp aan het ontwikkelen, dat het beste past bij de gebiedsstrategie die we voor het Kennispark willen realiseren. Aangezien dit gebouw een van de belangrijkste gebouwen op het terrein is, zal de gemeente Enschede het ontwerp ook samen met de eigenaar en de huurder bekijken”.

AMC: een aanwinst voor de regio

Managing Director van het Fraunhofer Project Center, Biba Visnjicki, zegt: “Dankzij de uitzonderlijke steun van de Universiteit Twente hebben we een locatie gekregen voor zowel FPC als ons AMC”.

FPC vestigt zich met het AMC op het Kennispark met als missie een snelle overgang naar digitalisering binnen de maakindustrie mogelijk te maken.

“We richten ons op het MKB en startups, zeker nu, nu ze te maken hebben met grote economische onzekerheden voor de toekomst en onvoorspelbare veranderingen in de markt.”

AMC zal een nieuw open innovatiemodel introduceren. De geïntegreerde kennis van de FPC-partners zal essentiële ontwikkelingen mogelijk maken voor machinebouwers, producenten, productontwikkelaars, et cetera. Het netwerk van FPC en de internationale erkenning zullen worden gebruikt kennis aan te boren in de regio en in het buitenland en om het netwerk ook buiten de regionale en nationale grenzen te stimuleren.

AMC is de eerste van drie gebouwen die gepland staan voor het Kennispark, die samen belangrijk hightech-cluster zullen vormen voor de regio.