Door de redactie

Ik geloof niet in industriële revoluties. In mijn ogen is er geen enkel moment geweest dat er ineens iets in zicht kwam wat we “industrie” gingen noemen, terwijl er daarvoor niets was. Volgens ikipedia en in tegenstelling tot wat velen denken, heeft mijn Schotse collega James Watt de stoommachine niet uitgevonden. Hij bracht wel verbeteringen aan in de Newcomen-machine die cruciaal bleken te zijn in het ontstaan van de geautomatiseerde industrie. Maar – wanneer is de industriële revolutie precies begonnen, en wie heeft hem gestart?

Vermoedelijk werd de tweede industriële revolutie gebaseerd op de omschakeling van stoomkracht naar elektrische energie, waardoor de staal- en automobielindustrie met gestandaardiseerde productie- en productielijnen gingen werken. De assemblage van voertuigen bij Ford was een typisch voorbeeld, maar net zoals Watt de eerste industriële revolutie niet startte, startte Henry Ford de tweede niet. William Shockley startte de derde industriële revolutie niet met de uitvinding van de transistor en Alan Turing startte de vierde niet door zijn vooruitgang in de computerwetenschap en het voorspellen van kunstmatige intelligentie.

Wanneer eindigt het ene tijdperk en begint het andere? Dat is nou eenmaal niet zo duidelijk. Men kan alleen maar terugkijken in de tijd en op basis daarvan concluderen dat er een overgang heeft plaatsgevonden. Voor mij is dat een evolutionair proces, en geen revolutionair proces.

Zal er ooit een vijfde industriële revolutie komen? Als dat zo is, wat zal er dan gebeuren en wanneer? Ik vraag me af of het ooit zal gebeuren, want als we Industry 4.0 tot een logisch einde brengen, is dat misschien wel de ondergang van de industrie. Misschien wordt de productie een organisch of volledig geïntegreerd proces dat niet meer te onderscheiden is van andere aspecten van ons dagelijks leven. Het enige wat zeker is, is dat we technologisch gezien in spannende tijden leven en dat het beste nog moet komen.

InnovatieNU is het magazine van het Fraunhofer Project Center en het Advanced Manufacturing Center. We brengen u nieuwe inzichten en perspectieven over onderwerpen die betrekking hebben op de maakindustrie. We hopen dat ze u genoeg inspireren om de volgende stappen binnen Industry 4.0 samen met ons te willen maken.

Tot mijn grote verdriet is er een persoon die zich hier niet bij zal aansluiten, mijn voorganger Prof. Fred van Houten. Hij is helaas niet meer in ons midden.

Rust in vrede, Fred..

Chair Professor of Industrial Engineering (UT) & Scientific Director
Fraunhofer Project Center at the University of Twente

In ons dagelijks leven worden we omringd door technologie. De aanwezigheid van slimme apparaten maakt ons leven gemakkelijker. In veel industrieën ontbreekt het echter nog steeds aan de digitale trend, met name in de maakindustrie. Velen lopen nog steeds sterk achter met hun verouderde fix-it-when-gebroken beleid. Het grootste risico van onderwaardering van innovatieve technologieën is het potentieel om voortdurend achter de feiten aan te lopen, waardoor je ingehaald zal worden door bedrijven die wél de stap hebben durven maken.

De gehele productiesector, van de werkvloer tot het management, kan profiteren van de digitale transformatie. Door innovatieve technologieën in te zetten kan de productie verbeterd worden, met als primair doel de afhankelijkheid van menselijke interventie te verminderen en tegelijkertijd de kwaliteit van de menselijke interactie te verbeteren. Het is een misvatting dat innovatie ten koste gaat van de werkgelegenheid. Integendeel, de harmonie tussen mens en technologie kan worden vergroot en door het inzien van de voordelen van digitale transformatie kunnen werknemers worden uitgedaagd om de technologie in hun voordeel laten werken.

Ontdek hoe uw organisatie met digitale transformatie een omgeving kan vormen waarin groei mogelijk is, terwijl het concurrentievoordeel wordt behouden, in deze eerste editie van InnovatieNU.

Research Engineer
Fraunhofer Project Center at the University of Twente