18-03-24

Lifelong learning voor millennials: de ruggengraat van vruchtbaar werkgeverschap

Lifelong Learning of een Leven Lang Ontwikkelen (LLO (1)) is een steeds vaker voorkomende term die je misschien wel eens hebt gehoord. Het is een relatief nieuw concept, dat een nieuwsgierige houding en permanente educatie stimuleert. Anders dan formeel onderwijs, gaat een leven lang ontwikkelen over het continue, vrijwillige en zelfgemotiveerde najagen van kennis om persoonlijke of professionele redenen (2).

Millennials zijn grofweg geboren tussen 1980 en 1995 en groeiden op in een wereld waar technologie een integraal onderdeel van hun dagelijks leven werd. In rap tempo werden de digitale mogelijkheden eindeloos. Om bij te kunnen blijven, was en is het nog steeds nodig om alle nieuwe uitvindingen te leren gebruiken. Millennials groeiden op in een digitaliserende wereld en veranderden in een sterk technisch onderlegde, intuïtief lerende generatie.

Een ander kenmerk van de millennial-generatie is hun passie voor leren. Dit maakt van hen gedreven en nieuwsgierige werknemers, met een sterk verlangen om hun vaardigheden en kennis die hen kunnen helpen in hun professionele leven verder te blijven ontwikkelen. Bovendien lijken millennials het belang te begrijpen van het stellen van doelen, zowel voor persoonlijke groei als voor hun carrière (3).

Naast een sterk digitaal instinct en het feit dat ze gewend zijn aan het leven in een snelle wereld, hechten millennials ook veel waarde aan het doen van zinvol werk, intrinsieke motivatie en zelfontplooiing. Ze hechten evenveel waarde aan persoonlijke ontwikkeling als aan professionele ontwikkeling.

De introductie van mogelijkheden voor een leven lang ontwikkelen, veroorzaakt door de snelle ontwikkelingen van tegenwoordig, in combinatie met de leergierigheid en ontwikkelingsbereidheid van millennials, vormt een geweldige match voor het bedrijfsleven.

De uitdagingen en ontwikkelingen van vandaag de dag vragen om het voortdurend koesteren van bestaande arbeidskrachten. Trainingen en opleidingen werden eerder steeds minder na de onboarding. Dit is hetgeen wat zal veranderen met de implementatie van een leven lang ontwikkelen, permanente vorming of levenslang bijleren.

Hoe de honger naar kennis van millennials kan leiden tot een concurrentievoordeel voor de maakindustrie

Er zijn maar weinig sectoren in de wereldeconomie die de idealen en uitdagingen van de vierde industriële revolutie meer belichamen dan de maakindustrie. De constante veranderingen in de productiesector maken het noodzakelijk dat de medewerkers altijd klaarstaan om zich aan te passen. Om optimaal productief te blijven en zich aan te passen aan de constante veranderingen in de productieomgeving, moeten werknemers voortdurend hun vaardigheden ontwikkelen en trainen.

Technologische vooruitgang geeft werkprocessen voortdurend opnieuw vorm. Organisaties moeten erkennen dat er behoefte is aan upgrades van vaardigheden om relevant en concurrerend te blijven op de wereldmarkt. Het gebruik van nieuwe methoden van leren en ontwikkelen binnen bedrijven in de huidige industriële revolutie kan een strategisch voordeel opleveren.

Toevallig zijn millennials goed toegerust om deze uitdagingen aan te gaan. Ze hebben een grote honger naar kennis en hebben ervaring met traditionele learning-by-doing methodes, maar ook met de modernere methoden zoals AR- of VR-simulaties om van te leren, of het werken met een e-learning platform. Naast een grote operationele waarde van een bekwame millennial, heb je ook een meer tevreden werknemer.

Kortom, de synergie tussen een leven lang ontwikkelen en de millennial-generatie heeft het potentieel om een revolutie teweeg te brengen in de maakindustrie. Door een omgeving te creëren die voortdurend leren omarmt, kunnen bedrijven zichzelf uitrusten met een concurrentievoordeel in een snel veranderende wereld. Millennials, met hun technologische vaardigheid en continue behoefte aan groei, zijn de sleutel tot het ontsluiten van dit potentieel.

Bronnen:

(1) https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leven-lang-ontwikkelen
(2) https://emeritus.org/blog/benefits-of-lifelong-learning/
(3) https://www.indeed.com/career-advice/interviewing/10-millennial-generation-characteristics

Deel deze blog

Annemiek Rouchou-Bloemenkamp

Annemiek
Rouchou-Bloemenkamp

Annemiek is een gestructureerd en nauwkeurig werkend, gedreven communicatieprofessional met een breed scala aan communicatieve talenten. Na het behalen van een Bachelor International Business Administration heeft zij ervaring opgedaan in de telecommunicatie- en internationale beautybranche en heeft ze zich ontwikkeld tot ervaren en deskundig professional gespecialiseerd in marketing, communicatie en educatie.