20-11-20

De perfecte match: millennials en de maakindustrie

Millennial ingenieurs bij een robot

Productiebedrijven plaatsen dagelijks grote hoeveelheden vacatures in de hoop ontbrekende vaardigheden in het bedrijf op te vangen. Zij hebben deze nieuwe arbeidskrachten nodig om de leegte in de vereiste vaardigheden op te vullen wanneer oudere werknemers hun functie neerleggen en met het verlaten van het bedrijf ook hun kennis en ervaring meenemen. In de loop der jaren heeft de maakindustrie razendsnel grote veranderingen ondergaan naarmate de nieuwste technologieën werden ingevoerd. De beroepsbevolking kan dit tempo helaas niet bijhouden.

Dit is exact de reden waarom millennials een essentiële rol kunnen spelen in de toekomst van de maakindustrie. Millennials zijn op zoek naar een doel.

Millennials zijn de personen geboren tussen 1981 en 1996. Een groot deel van hen is te typeren als bekwaam, gepassioneerd en sneldenkend. Het zijn mensen die bereid zijn om hun doel te bereiken, ongeacht wat het hen zal kosten. De kans is groot dat de generatie millennials langer zal leven dan voorgaande generaties. anderen. Millennials zijn op zoek naar een bevlogen carrière die hen een hogere waarde kan bieden dan wat geld kan bieden; millennials willen graag wat toevoegen aan de wereld.

Als u overweegt een millennial aan te nemen, vraag dan tijdens het sollicitatiegesprek naar zijn of haar mening over uw bedrijf. Zo kunt u beoordelen op welke manier zij van toegevoegde waarde zullen zijn in uw bedrijf en niet slechts ‘betaald’ worden om hun werk te doen. Om de productiviteit van het bedrijf te bevorderen kunt u er beter zeker van zijn waar hun motivatie ligt zodat ze op de juiste plek terecht komen. Enkele tips.

Maak kennis met het plaatselijke technologische instituut of onderzoekscentrum
Wie een film wil zien, gaat naar de bioscoop en wie wel weer eens toe is aan een nieuw kapsel, gaat naar de kapper. Vertalen we dit door naar het werkveld, dan is het raadzaam om in contact te komen met onderwijsinstellingen voor het geval u op zoek moet naar nieuwe medewerkers. Om de juiste personen te bereiken, is het goed om deze instellingen te leren kennen en een goede verstandhouding met hen op te bouwen.

Bij het Fraunhofer Project Centre van de Universiteit Twente werken bijvoorbeeld enkele van de beste student- assistenten, afgestudeerden en postdoctorale onderzoekers vanuit de universiteit aan uitdagende projecten die bijdragen aan de industriële sector in de regio. Het mes snijdt aan twee kanten. De industrie krijgt zo de kans om deze getalenteerde jonge professionals te leren kennen en van dichtbij te zien werken. De jonge ingenieurs krijgen de kans om ervaring op te doen met verschillende engineeringproblemen en kunnen daadwerkelijk een verschil maken door deze bedrijven te helpen hun problemen op te lossen.

Bied interne mogelijkheden voor ontwikkeling en opleiding
Enige tijd geleden overpeinsde een professor deze kwestie en de moeilijke fase die veel mensen in hun leven doormaken. Het beginnen met de middelbare school, toegelaten worden tot de universiteit, en een carrière beginnen. Hij heeft altijd geloofd dat mensen die de arbeidsmarkt betreden bang zijn voor het onbekende, waardoor ze extra inspanningen moeten leveren om hun doel in hun carrière te bereiken.

Een van de onzekerheden van ons als mens en dus ook van die van millennials, is iets te doen wat buiten onze comfortzone ligt. Ongeacht een positieve uitkomst in het sollicitatiegesprek, kunnen millennials in het begin van hun nieuwe baan gefrustreerd raken, waardoor ze wellicht snel op zoek gaan naar ander werk. Met een ontwikkelings- en trainingsprogramma kunt u het juiste en beste talent onder hen aantrekken en nog belangrijker: behouden voor uw bedrijf.

Ook dit aspect geldt bij ons: in het Fraunhofer Project Center krijgen de student-assistenten bedrijven van dichtbij te zien. Ze kunnen verschillende bedrijfsculturen ervaren en leren begrijpen. Voor het bedrijfsleven is dit een geweldige manier om hun toekomstige arbeidskrachten te ontmoeten en helpen verder te ontwikkelen. Zelfs als de FPC student- assistenten uiteindelijk niet gaan werken voor de bedrijven waarmee ze projecten uitvoeren, kunnen ze toch een goed inzicht ontwikkelen in wat belangrijk is in de interacties met bedrijven.

Maak uw bereik groot en uw content aantrekkelijk
Maak voldoende gebruik van het internet om millennials te bereiken. Dit komt omdat deze generatie bij uitstek op verschillende manieren gebruik maakt van allerlei sociale netwerken en digitale tools. Wanneer u zorgt voor een goede online zichtbaarheid van uw bedrijf, worden uw vacatures door hen gevonden en gezien. Probeer daarnaast zoveel mogelijk uw bedrijf te promoten op verschillende sociale media, ook als u daarvoor moet betalen.

De kans is namelijk groot dat u millennials zult aantrekken op sociale media. Veel van hen brengt, zoals gezegd, groot deel van hun tijd op het internet doorbrengen met hun smartphones. Bovendien is social media een geweldig en krachtig medium om hen te bereiken. Maak daarom goed gebruik van sociale netwerken om de beste werknemers op uw vacatures te laten reageren. U kunt dit bereiken door simpelweg een profiel voor uw bedrijf aan te maken, het te publiceren, beschikbare vacatures aan te kondigen en connecties te maken met uw potentiële werknemers. U zult versteld staan van de resultaten die u online boeken kunt.

Wees millennial-vriendelijk
Millennials geven meer om de authenticiteit en nut van hun baan en de cultuur van het bedrijf dan om het geld dat ze met het werk verdienen. Natuurlijk is geld een belangrijke factor, maar het is voor millennials bij lange na geen hoofddoel.

Millennials voelen zich dus aangetrokken tot een bedrijf dat hen de toegevoegde waarde en ontwikkeling kan bieden waarnaar ze verlangen.

Technologie heeft een grondige verandering teweeggebracht in de tijd van bureaucratische banen en geautomatiseerd papierwerk. Administratieve rompslomp, digitaal of niet, kan een millennial wegjagen van uw bedrijf; vergeet dus niet dat ze meer geïnteresseerd zijn in een waardevolle ontwikkeling. Als ze zien van welke waarde zij kunnen zijn voor u en uw bedrijf, zal u enthousiaste en toegewijde werknemers treffen.

Bied ze balans tussen werk en privé en geef flexibiliteit
Naast de bekende arbeidsvoorwaarden die iedereen in overweging neemt voordat ze een baan accepteren, is voor millennials vrijheid essentieel. Vrije tijd en balans tussen werk en privé zijn erg belangrijke factoren voor de millennial. In hun zoektocht hiernaar zullen ze eerder kiezen voor een job die hen maximale flexibiliteit belooft, dan voor een job die hen de hele dag bezig houdt. Veel millennials hebben ervaring met het werken als freelancer naast hun studie en zijn dus gewend om hun tijd flexibel in te delen. Van deze generatie kan inmiddels al wel gezegd worden dat ze zeer effectief en efficiënt met hun tijd om kunnen én willen gaan.

Conclusie
Als u de millennialgeneratie als onderdeel van uw personeelsbestand wilt hebben in uw bedrijf, moet u rekening houden met de behoeften van millennials. Door hen te faciliteren, zal dit hen aanmoedigen hun taken optimaal uit te voeren en loyaal aan uw bedrijf te zijn. Met als gevolg dat deze medewerker een aanwinst binnen uw bedrijf is, en van toegevoegde waarde voor de hele sector.

Interacties met organisaties als het Fraunhofer Project Center van de Universiteit Twente kunnen daar een mooie beginstap voor zijn. Samenwerkingen tussen ons en bedrijven kunnen niet alleen helpen bij het oplossen van enkele van uw belangrijkste technische problemen, maar stelt u in staat te begrijpen wat de millenial drijft en wat een passende bedrijfscultuur is om het beste uit iedereen binnen uw bedrijf te halen.

Deel deze blog

Chantal Boomkamp

Chantal
Boomkamp

Chantal heeft enkele jaren ervaring in operationele rollen bij hightech startupbedrijven in en rond de regio Twente. Naast het faciliteren van de interne organisatie en de effectiviteit van zowel de organisatie FIP-AM@UT als de medewerkers, is zij verantwoordelijk voor de communicatie met en implementatie van de strategische keuzes van onze partners.