In de wereld van hightech productie, waar innovatie en duurzaamheid centraal staan, is Amcor Flexibles Zutphen een voorbeeld van vooruitgang. Sinds de overname door het wereldwijde verpakkingsgigant Amcor in 2010, loopt de fabriek in Zutphen, Nederland, voorop in duurzame verpakkingsoplossingen. Dit illustreert de toewijding van het bedrijf aan zowel functionaliteit als milieuvriendelijkheid.

Een erfenis van innovatie en duurzaamheid
Amcor Flexibles Zutphen heeft sinds 2020 een eigen niche gecreëerd door zich exclusief te richten op aluminium verpakkingen en deksels. Deze strategische wending stelt de fabriek in staat jaarlijks meer dan 1,5 miljard stuks te produceren voor diverse sectoren, waaronder diervoeding, menselijke voeding, gezondheidszorg en farmaceutische producten. De expertise van de fabriek in het vormen van schalen en het stansen van deksels wordt aangevuld door een uitgebreide toeleveringsketen, die voorbehandeling, lamineren, lakken, drukken en vormen omvat.

Door gebruik te maken van geavanceerde druktechnieken zoals flexodruk voor deksels en diepdruk voor containers, zorgt Amcor Flexibles ervoor dat haar verpakkingsoplossingen niet alleen voldoen aan strenge functionele eisen, maar ook aan strenge duurzaamheidsnormen. Het gebruik van aluminiumfolie, bekend om zijn sterkte en barrière-eigenschappen, benadrukt de toewijding van de fabriek om hoogwaardige, veilige en duurzame verpakkingen te produceren.

Toewijding aan de duurzaamheidsbelofte van 2025
In een gedurfde stap richting duurzaamheid beloofde Amcor in januari 2018 om al haar verpakkingen tegen 2025 recyclebaar of herbruikbaar te maken. Als eerste wereldwijd opererend verpakkingsbedrijf dat zo’n belofte deed, pakte Amcor direct een groot milieuprobleem aan met haar uitgebreide capaciteiten en bereik.

Het bedrijf richt zich op drie belangrijke gebieden om deze belofte waar te maken:

Ontwikkelen van recyclebare materialen
Amcor innoveert om ervoor te zorgen dat al haar verpakkingen gerecycled kunnen
worden, l waar ze ook gebruikt worden.

Creëren van innovatieve formaten
Het bedrijf ontwerpt verpakkingen die scheiding en recycling vereenvoudigen, waarbij het gebruik van niet-recyclebare materialen wordt vermeden.

Verhogen van recyclingpercentages
Door samen te werken met klanten, leveranciers, NGO’s en overheden werkt Amcor aan het verbeteren van de infrastructuur voor het inzamelen, sorteren en recyclen van verpakkingen.

Investeren in Europese innovatie
Amcor’s toewijding aan duurzaamheid blijkt verder uit haar aanzienlijke investeringen in Europese innovatiehubs. Met een jaarlijkse R&Dinvestering van ongeveer USD 100 miljoen versnelt Amcor de ontwikkeling van duurzame verpakkingsoplossingen via een wereldwijd netwerk van innovatiecentra, waaronder het onlangs geopende Amcor Innovation Center Europe (AICE) in Gent, België. Deze ultramoderne faciliteit werkt samen met merken en retailers in de regio om verpakkingen te ontwerpen die betere resultaten opleveren voor zowel consumenten als het milieu.

Het AICE belichaamt Amcor’s Catalyst™-aanpak, een flexibele, collaboratieve en creatieve coontwikkelingsmethodologie die ervoor zorgt dat verpakkingsoplossingen voldoen aan de eisen van de markt, de consumentwensen, duurzaamheid en recycleerbaarheidseisen. De Gentse faciliteit ondersteunt dit proces door middel van verschillende belangrijke activiteiten:

Deze uitgebreide capaciteiten van de Gentse faciliteit onderstrepen Amcor’s inzet om duurzame verpakkingsinnovatie in Europa te stimuleren.

Een toonbeeld van innovatie: Bottles of the Year programma
Om haar toewijding aan innovatie te benadrukken, lanceerde Amcor onlangs het Bottles of the Year-programma tijdens de National Packaging Design Day 2024. Dit initiatief erkent de beste innovatieve en verantwoorde verpakkingsontwerpen in verschillende segmenten. De geselecteerde flesontwerpen illustreren baanbrekende ideeën die de grenzen van traditionele verpakkingsnormen verleggen, en bevestigen opnieuw Amcor’s positie als marktleider.

De weg wijzen naar netto Nul in Europa
Terwijl Europa streeft naar een duurzamere toekomst, lopen Amcor Flexibles Zutphen en haar moederbedrijf Amcor voorop in het stimuleren van positieve veranderingen. Door middel van innovatieve productieprocessen, baanbrekende initiatieven en strategische samenwerkingen, wijst Amcor de weg naar een circulaire economie en netto-nulemissies in Europa en daarbuiten. De voortdurende toewijding van de fabriek in Zutphen aan duurzaamheid en innovatie stelt nieuwe normen voor de verpakkingsindustrie en inspireert positieve veranderingen in de hele regio.

Amcor Flexibles Zutphen laat zien hoe hightech productie kan samengaan met de zorg voor het milieu. Door duurzaamheid te omarmen, te investeren in innovatie en samenwerking te bevorderen, voldoet Amcor niet alleen aan de eisen van vandaag, maar baant het ook de weg voor een betere, duurzamere toekomst.

Over Amcor

Amcor is wereldleider in het ontwikkelen en produceren van verantwoorde verpakkingsoplossingen in diverse materialen voor voeding, dranken, farmaceutische, medische, huishoudelijke en persoonlijke verzorging, en andere producten.

Amcor werkt samen met toonaangevende bedrijven over de hele wereld om hun producten en de mensen die erop vertrouwen te beschermen, merken te onderscheiden en toeleveringsketens te verbeteren via een een uitgebreid assortiment aan flexibele en harde verpakkingen, speciale kartonnen dozen, sluitingen en diensten.

Het bedrijf richt zich op het maken van verpakkingen die steeds lichter, recyclebaar en herbruikbaar zijn, en gemaakt zijn van een toenemend aandeel gerecycled materiaal. In het fiscale jaar 2023 genereerden 41.000 Amcor-medewerkers een jaaromzet van $14,7 miljard uit activiteiten in 218 locaties in 41 landen.

Terug naar TWAALFDE UITGAVE