Door de redactie

Een jaar geleden speelde ik een belangrijke rol in het team binnen het FIP-M@UT dat zich bezighield met de voorbereidingen voor de grote opening van het Advanced Manufacturing Centre en om deze nieuwe faciliteit ‘up-and-running’ te krijgen. Het AMC bracht nieuwe kansen met zich mee, nieuwe lessen en nieuwe ideeën om de Nederlandse maakindustrie te verbeteren. Het was een erg leuke ervaring die mij veel voldoening heeft gebracht.

Nu dat achter de rug is, kijk ik uit naar mijn nieuwe rol, onder andere binnen ons blad InnovatieNU. Tot nu toe heeft mij die veel geleerd en gebracht in de jaren die ik hierbij betrokken ben geweest – een paar jaar geleden kwam ik als student bij het team en nu mag ik de rol van co-redacteur op me nemen.

In de geest van verandering, nodig ik u uit om een nieuwsgierige mindset voor ontdekking en verandering aan te nemen, voor het welzijn van ons milieu en onze leefomgeving, vanuit het oogpunt van duurzame productie.

Het lijkt misschien een te complexe uitdaging, maar het is van vitaal belang om de verschillende aspecten hiervan uit te pluizen en te leren kennen. Vanuit een productieperspectief zijn er al vele inspanningen geleverd, alternatieve oplossingen onderzocht en is er een zee aan mogelijkheden ontstaan om toe te passen binnen uw eigen bedrijf. Van onderzoek tot markt – in de volgende artikelen ontdekt u mogelijkheden voor duurzame actie op verschillende gebieden binnen de Nederlandse maakindustrie.

Laten we samen aan deze reis beginnen om de toekomst van duurzame productie in zijn vele vormen te ontdekken via Industrie 4.0, additive manufacturing, smart textiles, alternatieve energiebronnen, duurzame verpakkingen en nog veel meer.

Met vriendelijke groet,
Signature Estefanía Morás Jiménez Research Engineer
Fraunhofer Innovation Platform for Advanced Manufacturing at the University of Twente

Terug naar TWAALFDE UITGAVE