De gezondheidszorg is continu in beweging: de vergrijzing -met meer ouderen en meer chronisch zieken-, een tekort aan zorgprofessionals en een toenemend digitale samenleving zorgen ervoor dat de druk op zorgprofessionals ongekend groot is. Het Technisch Medisch Centrum van de Universiteit Twente onderkent de kracht van technologie als oplossing voor een deel van de uitdagingen in de zorg en streeft ernaar duurzame en gepersonaliseerde gezondheidszorg mogelijk te maken door middel van wetenschappelijk onderzoek, innovatie en onderwijs op het gebied van technologie in de zorg.
Het is daarbij van cruciaal belang om niet alleen de volgende generatie zorgprofessionals op te leiden, maar om ook de huidige professionals in staat te stellen zich aan te kunnen passen aan de continu veranderende wereld waarin technologie een steeds grotere rol speelt. Daar komt de TechMed Academy in beeld: de TechMed Academy biedt op maat gemaakte opleidingen voor zorgprofessionals in het gebruik of de ontwikkeling van technologie in de zorg, op dusdanige wijze dat zij ook kunnen handelen in onvoorziene en ongetrainde situaties.
Adaptieve professionals
Bij de TechMed Academy leiden we adaptieve gezondheidszorg- en technologieprofessionals op die technologie vakkundig en veilig kunnen gebruiken of ontwikkelen om aan de behoeften van individuele patiënt te voldoen, zelfs in ongetrainde of onvoorziene situaties. Hoewel een groot deel van het leren van professionals plaatsvindt in de dagelijkse praktijk, vragen bepaalde aspecten een andere aanpak – op een tijdstip en locatie die is ingericht als krachtige leeromgeving en waar geen tijds- of prestatiedruk is. Het adequaat en veilig leren werken met nieuwe technologie in de dagelijkse klinische praktijk is daarnaast niet meer vanzelfsprekend, omdat deze technologie ook voor senior professionals en opleiders nog nieuw kan zijn en zij de lerenden dus niet optimaal kunnen ondersteunen.
De TechMed Academy biedt speciale leermogelijkheden waar professionals hun begrip van technologie en fysiologie kunnen vergroten, kunnen experimenteren met verschillende strategieën en in een veilige omgeving de gevolgen van hun handelen kunnen ervaren. Door de nadruk te leggen op PROFESSIONALSbewuste competentie en diepgaand begrip, leren de professionals ook hoe zij moeten handelen in onbekende situaties en daarmee worden zij echte toekomstbestendige zorgprofessionals die het juiste gereedschap en inzicht hebben om de (toekomstige) uitdagingen in de zorg het hoofd te kunnen bieden.
De leeromgeving
Onze trainingen vinden veelal plaats in het TechMed Simulatiecentrum – een klinisch realistische en vooral flexibele leeromgeving. Hier kunnen individuen of teams bepaalde (medische) procedures veilig oefenen, fouten maken en feedback ontvangen van docenten, gesimuleerde patiënten, collega’s, simulatoren en audiovisuele opnames. De flexibiliteit van het simulatiecentrum maakt het mogelijk om het realiteitsniveau aan te passen aan de specifieke trainingsbehoeften. Zo kunnen diepgaand begrip en principes in de ene training worden aangeleerd in een niet-klinische (out of the box) context, terwijl in een andere training een zeer klinisch realistische omgeving kan helpen in het bekwaam worden in complexe procedures.
Co-creatie van onderwijs voor professionals
Onze onderwijsprogramma’s zijn vraaggestuurd en worden ontwikkeld samen met vertegenwoordigers van de doelgroep, zoals ziekenhuisafdelingen en beroepsverenigingen. Deze multidisciplinaire aanpak maakt de integratie van de technische- en simulatieexpertise van het TechMed Centre met de gespecialiseerde medische kennis van onze partners mogelijk. Co-creatie zorgt er bovenal voor dat de leeractiviteiten van de TechMed Academy naadloos aansluiten op de leerprocessen op de werkvloer en daarmee een holistische, relevante onderwijservaring zijn voor de lerende zorgprofessionals.
Op deze manier zet de TechMed Academy zich in om zorgprofessionals uit te rusten met de toekomstbestendige vaardigheden en kennis die ze nodig hebben om bij te blijven in het snel veranderende zorglandschap, en om een cultuur van continu leren en innovatie te bevorderen.
Voorbeeld vaatchirurgie
De CASH-3V is een co-creatie met de Nederlandse Vereniging voor Vaatchirurgie (NVvV). Alle vaatchirurgen in opleiding in Nederland komen tijdens hun differentiatie vijf keer naar het TechMed Centrum voor training en examinering van hun kennis en vaardigheden. Het behalen van het examen, waarbij patiëntveiligheid voorop staat, is een voorwaarde om te kunnen worden geregistreerd als vaatchirurg. In de CASH-3V staan zowel diepgaand begrip van de medische concepten als bewust leren centraal. Hoewel veel van het leren plaatsvindt tijdens de opleiding in het ziekenhuis, bieden de CASH-3V-trainingsdagen een unieke kans om te werken aan de individuele leerbehoeften in een gesimuleerde omgeving onder begeleiding van een superspecialist. De arts-assistenten nemen de leiding over hun eigen leertraject: zo beslissen zij welke procedures wanneer worden getraind en bepalen zij samen met de opleider de focus van elke trainingssessie.
Voorbeeld stralingsbescherming
Bij steeds meer (minimaal invasieve) operaties wordt röntgenbeeldvorming ingezet tijdens de procedure. Hierbij worden katheters en voerdraden in de bloedvaten van patiënten ingebracht voor diagnose of behandeling van vaatproblematiek. Voorbeelden zijn hartkatheterisaties of het plaatsen van een stent in het been. Met behulp van röntgenbeeldvorming kan real-time feedback worden gekregen over de positie van de materialen ten opzichte van de anatomie van de patiënt.
Om dit soort procedures veilig uit te voeren, is het van cruciaal belang om te letten op de blootstelling aan straling van zowel de patiënt als het personeel. Onze cursus stralingsveiligheid gaat in op zowel de natuurkundige principes van röntgenstraling als de praktische toepassing ervan tijdens operaties.
We gebruiken de hybride operatiekamer van TechMed om klinische scenario’s na te bootsen en de lerende te laten ervaren hoe de positionering van de patiënt, de instellingen van de apparatuur en stralingsbeschermende maatregelen van invloed zijn op de stralingsdoses voor patiënten en medisch professionals.