7 bewezen best practices voor B2B-marketeers
In de huidige oververzadigde markt hebben B2B-marketeers te maken met hevige concurrentie vanuit verschillende hoeken. Bedrijven moeten een voorsprong opbouwen om de concurrentie voor te blijven. Het overnemen van de volgende best practices kan helpen dit te bereiken.
- Luister naar uw klanten
In tegenstelling tot wat de meesten verwachten, geven B2B klanten voorrang aan hun behoeften boven hun voorkeuren. Ze zijn geïnteresseerder in oplossingen die hen helpen hun bedrijfsdoelstellingen te behalen en hen zullen helpen uitdagingen te overwinnen.Het is dus belangrijk dat B2B-marketeers goed naar hun klanten luisteren en de tijd nemen om hun problemen te begrijpen, voor ze meteen beginnen met het pitchen van een bepaald product.Klanten verwachten dat B2B-marketeers oplossingen op maat bieden, en dus moeten bedrijven zich richten op het goed in kaart brengen van de behoeften van hun klanten. - Ken uw klant
Proberen om iedereen alles te kunnen bieden, is een enorme verspilling van tijd en middelen. Het is belangrijk dat elke marketingcampagne begint met een duidelijk omschreven en goed onderzocht doelpubliek.Een goede aanpak is het ontwikkelen van persona’s van de potentiële kopers. Deze persona’s zijn overzichten van een aantal geïdealiseerde klanten. Ze bevatten alle factoren die de beslissing van een klant kunnen beïnvloeden, zoals demografische kenmerken, doelstellingen, prioriteiten en gedragspatronen.Het is slim om persona’s te creëren voor elk type klant dat uw product kan aantrekken. Dit helpt omdat u uw marketingcampagnes kunt personaliseren per segment. - Communiceer regelmatig
In de overvolle digitale omgeving van vandaag de dag is het steeds moeilijker om op te vallen en uw aanwezigheid kenbaar te maken. Wanneer u veel tijd steekt in educatieve inhoud, is het laatste wat u wilt, dat uw stem verdrinkt in de eindeloze nieuwsfeeds.De sleutel tot het opzetten van een effectieve communicatiestroom, is het grijpen van de aandacht van uw potentiële klant. Hiervoor is het cruciaal om de juiste kanalen te vinden en uw inhoud op uw publiek toe te spitsen. Zodra u hun aandacht heeft, is het belangrijk om consequent beschikbaar te zijn om vragen te beantwoorden en hen regelmatig door de buyer journey te loodsen. Potentiële klanten moeten vertrouwen hebben in uw capaciteiten om hen te helpen wanneer ze nieuwe uitdagingen tegenkomen. - Wees overtuigd van uw aanbod
B2B-transacties gaan vaak gepaard met veel meer engagement dan B2C-transacties en besluitvormers dragen veel verantwoordelijkheid in de keuzes die ze moeten maken. Het is hierdoor belangrijk dat ze vertrouwen hebben dat uw product de juiste beslissing is voor hun bedrijf. Dit zal alleen gebeuren als u dat zelf ook heeft.B2B marketeers moeten geloven in de producten die ze verkopen. Ze moeten merkambassadeurs zijn van het bedrijf waar ze voor werken, met een sterk gevoel van loyaliteit. - Durf de status quo uit te dagen
Tot voor kort beperkte B2B-marketing zich tot beurzen en productdemonstraties in directiekamers, terwijl contentmarketing grotendeels neerkwam op het publiceren van brochures en whitepapers. Vandaag de dag zijn bepaalde sectoren van B2B-markten echter net zo concurrerend aan het worden als B2C-markten.De status quo uitdagen is een geweldige manier om op te vallen, hoewel het ook een zeker risico met zich meebrengt. Het is echter ook nodig om een concurrentievoordeel op te bouwen. Neem dus berekende risico’s om uw doelgroep van tijd tot tijd te verrassen. Herdefinieer het gesprek door op een nieuwe manier aan de behoeften van uw klanten te voldoen of door producten en diensten te herontwerpen zodat ze beter en duurzamer zijn. - Denk aan de details
De verantwoordelijkheid voor het opbouwen van een merk ligt niet meer alleen bij de marketingteams. Ze moeten samenwerken met verkoopteams en de klantenservice om een naadloze, consistente klantervaring te creëren in elke fase van het traject. Dat traject gaat zelfs door nadat de klant een contract heeft getekend.B2B-marketeers moeten nu meer aandacht besteden aan de kleinste details. Ze verkopen immers niet aan één enkele klant, maar aan massa’s klanten met elk hun unieke motivaties, wensen en prioriteiten. Daarom hebben veel B2B-aankopen de steun van meerdere partijen nodig voordat ze kunnen worden geaccordeerd. Het is dus noodzakelijk dat marketeers aandacht besteden aan de details binnen elke klantinteractie in elke fase van het koopproces. - Deel uw resultaten
B2B-klanten hebben over het algemeen weinig interesse in wat er in de mode is, en het is ook niet waarschijnlijk dat ze zich laten overtuigen door hoogdravende beweringen die niet door bewijs worden gestaafd. Ze zijn lang niet zo gevoelig voor rages als dat de consumentenmarkt doorgaans is.In plaats daarvan wil een B2B-publiek feiten en resultaten. Ze willen harde bewijzen in de vorm van testimonials van klanten, casestudies en referenties. Zij willen cijfers die duidelijk de mogelijkheden van een product of dienst laten zien.